Předmět Exaktní přístupy a inovace v ekonomické praxi tvoří 4 tématické moduly
s následující strukturou a obsahem:
A. Seznámení s matematickým programovým prostředím.
Matlab jako kalkulačka. Proměnné a jejich hodnoty, výpočty v Matlabu. Kreslení
jednoduchých grafů. Skripty v Matlabu. Algebraické, numerické a symbolické
řešení úloh. Symbolické úpravy v Matlabu. Modelování jednoduchých ekonomických
vztahů a jejich zobrazení. Metoda Monte Carlo, simulace fronty v obchodě.
B. Práce s maticemi a vektory.
Operace s maticemi. Čtvercové matice. Soustavy rovnic a jejich řešení. Využití
matic v ekonomii: Markovovy řetězce a jejich simulace, modelování
marketingového chování zákazníka. Strukturální maticové modely.
C. Funkcionální analýza v Matlabu.
Definice funkce, grafy funkcí. Analýza průběhu funkce. Výpočet derivace a
integrálu v Matlabu. Vztahy mezi funkcemi T, M a A a jejich modelování.
Modelování užitkové funkce, hledání mezního užitku. Modely s omezením,
Lagrangeův multiplikátor. Modelování elasticity poptávkové funkce.
D. Dynamické modelování.
Program Simulink, modelování simultánních a diferenciálních rovnic v
Simulinku. Nespojitý a spojitý pavučinový model. Akcelerátor a multiplikátor,
makroekonomické modely rovnováhy. Teorie chaosu, Lorenzův atraktor, chaotické
chování časových řad.
Každý z uvedených modulů představuje látku v rozsahu cca 3 týdnů. Předmět je
vyučován formou společných presenčních cvičení a samostudia. Pořadí modulů při
studiu je závazné.
s následující strukturou a obsahem:
A. Seznámení s matematickým programovým prostředím.
Matlab jako kalkulačka. Proměnné a jejich hodnoty, výpočty v Matlabu. Kreslení
jednoduchých grafů. Skripty v Matlabu. Algebraické, numerické a symbolické
řešení úloh. Symbolické úpravy v Matlabu. Modelování jednoduchých ekonomických
vztahů a jejich zobrazení. Metoda Monte Carlo, simulace fronty v obchodě.
B. Práce s maticemi a vektory.
Operace s maticemi. Čtvercové matice. Soustavy rovnic a jejich řešení. Využití
matic v ekonomii: Markovovy řetězce a jejich simulace, modelování
marketingového chování zákazníka. Strukturální maticové modely.
C. Funkcionální analýza v Matlabu.
Definice funkce, grafy funkcí. Analýza průběhu funkce. Výpočet derivace a
integrálu v Matlabu. Vztahy mezi funkcemi T, M a A a jejich modelování.
Modelování užitkové funkce, hledání mezního užitku. Modely s omezením,
Lagrangeův multiplikátor. Modelování elasticity poptávkové funkce.
D. Dynamické modelování.
Program Simulink, modelování simultánních a diferenciálních rovnic v
Simulinku. Nespojitý a spojitý pavučinový model. Akcelerátor a multiplikátor,
makroekonomické modely rovnováhy. Teorie chaosu, Lorenzův atraktor, chaotické
chování časových řad.
Každý z uvedených modulů představuje látku v rozsahu cca 3 týdnů. Předmět je
vyučován formou společných presenčních cvičení a samostudia. Pořadí modulů při
studiu je závazné.