Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2012/2013

Theory and Design Methodology

Type of study Doctoral
Language of instruction Czech
Code 340-0905/01
Abbreviation TaMK
Course title Theory and Design Methodology
Credits 10
Coordinating department Department of Machine and Industrial Design
Course coordinator doc. Dr. Ing. Ladislav Kovář

Subject syllabus

1. Historický vývoj konstruování
2. Dva základní směry rozvoje konstruování
3. Základní požadavky na konstruktéra
4. Základní zásady, které musí konstruktér plnit při konstruování
5. Myšlenkové pochody při konstruování (co je projektování a konstruování,
analýza a syntéza - základ metodického konstruování)
6. Úloha zadání při vytváření koncepce díla
7. Význam informací pro konstruktéra v procesu tvoření (způsob vyhodnocení,
normalizační činnost, výpočty atd.)
8. Které základní složky v sobě zahrnuje metodika konstrukční práce
9. Hlavní zásady při stanovení úkolu
10. Metodika řešení konstrukčního úkolu (příklady kladení otázek a hledání
odpovědí)
11. Metody hodnocení a výběru variant řešení
12. Jak lze docílit racionálního řešení konstrukčního úkolu
13. Využití morfologické matice při navrhování strojů a zařízení
14. Prognozování - metody předvídání při přípravě konstruování respektive
zdokonalování stroje
15. Vztah mezi informacemi - schéma zpětné vazby informací
16. Základní pracovní vztahy mezi konstruktérem a ostatními spolupracujícími
útvary (graf. schéma)
17. Základní pracovní operace konstruktéra při stanovení úkolu
18. Brainstorming - metoda racionalizace práce konstruktéra
19. Hodnotová analýza - její využití v konstrukční praxi
20. V čem spočívá podstata týmové práce - graf znázornění systému pro týmovou
práci
21. Heuristické postupy stanovení problému
22. Aplikace na heurestický postup - přehled o systému otázek dle A. Osborna
23. Způsob kladení otázek zkušeného vynálezce dle Rossmana
24. Metodický postup při řešení úkolu (obecné, zvláštní, jedinečné)
25. Pracovní postup při seznamování se s novými pojmy a věcmi
26. Získávání potřebných informací v rámci studijní přípravy na řešení úkolů -
na co se zaměřit
27. Rozdělení informací dle obsahu a jejich využití
28. Prameny informací a práce s nimi
29. Dělení informací dle novosti - vyhodnocení přínosu pro řešený úkol

Literature

Study literature mainly for English speaking students will be recommended individually.

1. Čásenský, M., Maňas, S.: Metodika konstruování, skriptum ČVUT Praha 1990
2. Kočí, J.: Metodika konstruování, skriptum domu techniky Praha 1969
3. Hubka, V.: Konstrukční nauka, Konservis Praha 1991

Advised literature

1. Bolek, A., Kochman, J. a kol.: Části strojů, svazek 1, technický průvodce
6, SNTL Praha 1989