Skip to main content
Skip header
Ukončeno v akademickém roce 2007/2008

Economics and Management

Type of study Bachelor
Language of instruction Czech
Code 345-0311/03
Abbreviation EM
Course title Economics and Management
Credits 4
Coordinating department Department of Mechanical Technology
Course coordinator Ing. Libor Nečas, Ph.D.

Osnova předmětu

Přednášky:
1. Úvod do předmětu - nástin obsahu a doporučení způsobu studia.
2. Chování spotřebitele (užitečnost a poptávka) - celkový a mezní užitek
spotřebitele, spotřebitelův přebytek, obětovaná příležitost a vyrovnávání
mezních užitků.
3. Poptávka, zákon klesající poptávky - důchodový a substituční efekt,
poptávka v krátké a dlouhém období, elasticita poptávky, změny poptávky,
tržní poptávka.
4. Chování výrobce (náklady a nabídka) - utopené náklady, náklady
příležitostí, ekonomické náklady a ekonomický zisk, změn nákladů.
5. Zastavení činnosti, odchod z trhu, nákladová funkce firmy, optimální objem
produkce.
6. Nabídka firmy v krátkém období a dlouhodobá rovnováha firmy, změny
nabídky,
tržní nabídka.
7. Hodnocení finančního zdraví firmy - interpretace finančních výkazů.
8. Hodnocení finanční výkonnosti.
9. Finanční plánování - prognózování.
10. Finanční plánování - řízení růstu.
11. Financování operací - finanční nástroje a trhy.
12. Financování operací - finanční rozhodování.
13. Vyhodnocování investičních příležitostí - analýza rizika při rozhodování o
investicích.
14. Oceňování podniků a restrukturalizace korporací.

Cvičení:
1. Úvod do předmětu, zápis studentů.
2. Upřesnění klíčových pojmů teorie spotřebitele.
3. Řešení otázek a příkladů z oblasti teorie spotřebitele.
4. Indiferenční křivky.
5. Upřesnění klíčových pojmů teorie firmy.
6. Řešení otázek a příkladů z oblasti teorie firmy.
7. Test - kontrola znalostí z oblasti teorie firmy a teorie spotřebitele.
Analýza výsledků testu a rozbor správných odpovědí.
8. Příklad - rozbor základních finančních informací vybrané společnosti.
9. Příklad - zhodnocení finanční výkonnosti vybrané firmy.
10. Postup tvorby finanční prognózy společnosti.
11. Příklad - rozhodování o přijetí úvěru.
12. Test - kontrola znalostí z oblasti analýzy fin informací a prognózy
vývoje.
Analýza výsledků testu a rozbor správných odpovědí.
13. Zadání seminární práce a nástin postupu jejího zpracování.
14. Rozbor optimálního řešení úkolu seminární práce. Hodnocení práce studneta
v
průběhu cvičení.
15. Zápočty.

Povinná literatura

DRANSFIELD, R. – Business economics. London: Routledge, 2014, 486 s.

Doporučená literatura

[1] DRANSFIELD, R. – Business economics. London: Routledge, 2014, 486 s.