Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2007/2008

Management in Economic Practice

Type of study Bachelor
Language of instruction Czech
Code 545-0238/04
Abbreviation MvHPr
Course title Management in Economic Practice
Credits 4
Coordinating department Department of Economics and Control Systems
Course coordinator doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D.

Subject syllabus

1. Definování základních pojmů managementu, charakteristika manažerské práce,
manažerské vlastnosti, dovednosti.
2. Firemní etika a firemní kultura.
3. Systémový přístup k managementu
4. Pracovní porada a zásady jejího vedení
5. Stručný historický vývoj managementu. Charakteristika a představitelé
jednotlivých manažerských směrů.
6. Manažerská funkce plánování: definice, charakteristika jednotlivých typů
plánů, postup plánování. Management podle cílů (MBO).
7. Strategické plánování a řízení. Definice pojmů firemní vize a poslání
firmy, proces strategického plánování, vybrané druhy strategických analýz
(SWOT analýza, Porterův model, analýza PEST), základní typy strategií a
strategické alternativy.
8. Manažerská funkce rozhodování: definice, riziko, časový rozklad
rozhodovacího procesu, rozhodování ve skupině, rozhodovací metody.
9. Manažerská funkce organizování: definice, postup organizování, základní
typy organizačních struktur – výhody x nevýhody, centralizace a decentralizace
řízení, rozpětí řízení, koordinace, organizačně právní formy podniku.
10. Manažerská funkce personalistika: definice, základní činnosti personálních
útvarů (např. výběr, hodnocení odměňování pracovníků).
11. Manažerská funkce vedení: definice, základní vlivy na výkon pracovníka,
motivace a motivační teorie, motivační faktory, význam pracovních skupin a
faktory ovlivňujících jejich výkonost a efektivitu, vývojové fázé týmu.
12. Manažerská funkce kontrola:definice, klasifikace kontrolních procesů,
doporučení k provádění kontrolní činnosti, tendence rozvoje kontrolní činnosti.
13. Komunikační a prezentační dovednosti manažera.

Literature

1] CERTO, Samuel, C. Modern Management. 9. vyd. New Jersy, USA: Prentice Hall, 2003. 595 p. ISBN 0-13-067089-8.
[2] KOONTZ, Harold; WEIHRICH, Heinz. Essentials of management. Fifth edition.
McGraw-Hill, 1990. 529 p. ISBN 0-07-100776.
[3] DRUCKER, Peter F. The essential Drucker. In One Volume the Best of Sixty Years of Peter Drucker's Essential Writings on Management. New York : Harper Collins Publishers Inc., 2001. 368 p. ISBN: 006093574X .

Advised literature

1] BAJČAN, Roman. Technicky public realations aneb Jak pracovat s médii. 1.
vydání. Praha : Management Press, 2003. 147 s. ISBN 80-7261-096-1.
[2] DRUCKER, Peter F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 1. vydání.
Praha: Management Press, 2002. 300 s., ISBN 80-7261-066-X.
[3] ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám
naslouchali a rozuměli. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2003. 120 s. ISBN
[4] TICHY, Noel M.; SHERMAN, Stratford. Vezměte svůj osud do vlastních rukou,
než to za vás udělají jiní. Praha : PRAGMA, 2002. 383 s. ISBN 80-7205-779-0.
[5] ZADRAŽILOVÁ, Dana; KHELEROVÁ Vladimíra. Management obchodní firmy. Praha: Grada, 1994. 304 s. ISBN 80-85623-72-2.