Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Mikroekonomie A

Anotace

Cílem předmětu je vytvoření základu pro samostatné tvůrčí ekonomické myšlení studentů. Hlavní důraz je kladen na chování spotřebitelů, domácností, firem a vlády. Pozornost je také věnována trhu práce a trhu kapitálu. Na kurs Mikroekonomie A navazuje jednak kurs Makroekonomie A v 1. ročníku bakalářského studia a jednak kurs Mikroekonomie B v navazujícím magisterském studiu, případně i kurs Mikroekonomie C v doktorském studiu.
Osnova předmětu:
1. Úvod do ekonomie.
2. Trh a tržní mechanismus.
3. Teorie užitečnosti.
4. Poptávka a její elasticita.
5. Firma – její cíle a produkční aktivita.
6. Náklady, příjmy a zisk firmy.
7. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
8. Monopol.
9. Firma v podmínkách oligopolu a monopolistické konkurence.
10. Trh práce.
11. Trh kapitálu (zapůjčitelných fondů). Trh přírodních zdrojů.
12. Tržní selhání. Externality a veřejné statky.
13. Rozdělování důchodu.
14. Teorie veřejné volby.

Povinná literatura

JUREČKA V. a kol. Mikroekonomie. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Grada, Praha 2018. ISBN 978-80-271-0146-7.

Doporučená literatura

HOLMAN, Robert. Ekonomie. 6. vydání. Praha: C. H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-278-6.
JANÁČKOVÁ H., JÁNOŠÍKOVÁ I., KOLCUNOVÁ E., PALIČKOVÁ I. Mikroekonomie A. Sbírka úloh pro bakalářské studium. Ostrava. VŠB - TUO, Ekonomická fakulta, 2019. ISBN 978-80-248-4313-1.
MACÁKOVÁ, Libuše et al. Mikroekonomie. Základní kurs. 11. vydání. Slaný: Melandrium, 2009. ISBN 978-80-86175-70-6 .


Jazyk výuky čeština, čeština, čeština, čeština, čeština, čeština
Kód 114-0400
Zkratka Mikro A
Název předmětu česky Mikroekonomie A
Název předmětu anglicky Microeconomics A
Garantující katedra Katedra ekonomie
Garant předmětu doc. Ing. Martin Hodula, Ph.D.