I. Úvod do studia
Manažerské kompetence a role. Pojetí práce manažera. Manažerské kompetence. Tři skupiny manažerských rolí. Význam znalostí, dovedností a schopností na různých úrovních managementu.
II. Sebepoznání a poznání druhých
Kognitivní styly MBTI test. Srovnání kognitivních typů. Interpersonální percepce
Proces percepce. Faktory ovlivňující proces výběru podnětů. Individuální rámec percepce. Chyby v percepci. Význam percepce v manažerské práci. Zvládání různých stresových situací a jejich účinků v práci manažera Co je stres, rozměry stresu a vztah stresu k motivaci a chování. Typy stresorů v manažerské práci.
Kdy a jak dochází ke stresu. Příznaky stresového stavu a následky distresu. Metody a techniky ke snížení distresu a strategie zvládání stresu pro manažery.
III. Komunikační dovednosti a zvládání konfliktů
Principy podpůrné komunikace, asertivita pro manažery. Proces komunikace a jeho prvky. Interpersonální komunikace. Bariéry v interpersonální komunikaci. Asertivní práva a asertivní techniky. Význam a omezení asertivního jednání pro manažery. Naslouchání, neverbální komunikace pro manažery
Zásady aktivní naslouchání. Vybrané aspekty neverbální komunikace v manažerské práci (při řízení porad, hodnocení zaměstnanců, prezentaci …).
Zvládání konfliktních situací. Co je konflikt. Proces vývoje konfliktu. Příčiny – zdroje interpersonálních konfliktů. Důsledky konfliktů v manažerské práci. Reakce manažera na konflikty. Strategie zvládání konfliktních situací.
IV. Dovednosti /techniky při ovlivňování výkonnosti
Rozhodování a řešení problémů. Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodování. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Delegování pravomoci, odpovědnost. Co je delegování, pravomoc a odpovědnost. Kdy a co delegovat. Centralizace a delegování. Výhody a bariéry delegování. Postup manažera při delegování. Uplatnění moci a vlivu
Ukazatele manažerského vzestupu. Poziční faktory podporující moc manažera. Model „strategických náhodilostí“. Osobní vlastnosti manažera pro rozvoj moci. Strategie 3R. Aplikace strategií vlivu používaných manažery k dosažení souhlasu.
Použití motivačních teorií v manažerské práci. Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter – Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera. Manažerské strategie zvyšování motivace. Model pracovní motivace. Přehled různých strategií zvyšování motivace a jejich nástrojů (řízení a měření odměňování, nové formy práce, rozvoj a participace, MBO aj.).
V. Dovednosti/techniky při vedení jednotlivců a týmů
Dovednosti manažerů (lídrů) při vedení lidí. Vedení založené na rysech manažera. Vedení založené na osobních kvalitách a způsobu chování (kontinuum vedení, manažerská mřížka). Situační teorie vedení (kontigenční teorie, vedení cesta – cíl,
Vroom a Yetton, Hersey a Blanchard). Transformační a transakční vedení.
Vliv manažerské práce na skupinovou dynamiku. Pracovní skupina. Klasifikace skupin v organizaci. Co ovlivňuje skupinovou efektivitu. Fáze vývoje výkonu pracovní skupiny. Tým, týmová práce a koučování týmu. Vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Základní pravidla týmové práce. Činnosti
podporující zlepšení skupinového výkonu. Chyby při vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Koučování. Metoda koučování GROW. Role kouče.
Manažerské kompetence a role. Pojetí práce manažera. Manažerské kompetence. Tři skupiny manažerských rolí. Význam znalostí, dovedností a schopností na různých úrovních managementu.
II. Sebepoznání a poznání druhých
Kognitivní styly MBTI test. Srovnání kognitivních typů. Interpersonální percepce
Proces percepce. Faktory ovlivňující proces výběru podnětů. Individuální rámec percepce. Chyby v percepci. Význam percepce v manažerské práci. Zvládání různých stresových situací a jejich účinků v práci manažera Co je stres, rozměry stresu a vztah stresu k motivaci a chování. Typy stresorů v manažerské práci.
Kdy a jak dochází ke stresu. Příznaky stresového stavu a následky distresu. Metody a techniky ke snížení distresu a strategie zvládání stresu pro manažery.
III. Komunikační dovednosti a zvládání konfliktů
Principy podpůrné komunikace, asertivita pro manažery. Proces komunikace a jeho prvky. Interpersonální komunikace. Bariéry v interpersonální komunikaci. Asertivní práva a asertivní techniky. Význam a omezení asertivního jednání pro manažery. Naslouchání, neverbální komunikace pro manažery
Zásady aktivní naslouchání. Vybrané aspekty neverbální komunikace v manažerské práci (při řízení porad, hodnocení zaměstnanců, prezentaci …).
Zvládání konfliktních situací. Co je konflikt. Proces vývoje konfliktu. Příčiny – zdroje interpersonálních konfliktů. Důsledky konfliktů v manažerské práci. Reakce manažera na konflikty. Strategie zvládání konfliktních situací.
IV. Dovednosti /techniky při ovlivňování výkonnosti
Rozhodování a řešení problémů. Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodování. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Delegování pravomoci, odpovědnost. Co je delegování, pravomoc a odpovědnost. Kdy a co delegovat. Centralizace a delegování. Výhody a bariéry delegování. Postup manažera při delegování. Uplatnění moci a vlivu
Ukazatele manažerského vzestupu. Poziční faktory podporující moc manažera. Model „strategických náhodilostí“. Osobní vlastnosti manažera pro rozvoj moci. Strategie 3R. Aplikace strategií vlivu používaných manažery k dosažení souhlasu.
Použití motivačních teorií v manažerské práci. Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter – Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera. Manažerské strategie zvyšování motivace. Model pracovní motivace. Přehled různých strategií zvyšování motivace a jejich nástrojů (řízení a měření odměňování, nové formy práce, rozvoj a participace, MBO aj.).
V. Dovednosti/techniky při vedení jednotlivců a týmů
Dovednosti manažerů (lídrů) při vedení lidí. Vedení založené na rysech manažera. Vedení založené na osobních kvalitách a způsobu chování (kontinuum vedení, manažerská mřížka). Situační teorie vedení (kontigenční teorie, vedení cesta – cíl,
Vroom a Yetton, Hersey a Blanchard). Transformační a transakční vedení.
Vliv manažerské práce na skupinovou dynamiku. Pracovní skupina. Klasifikace skupin v organizaci. Co ovlivňuje skupinovou efektivitu. Fáze vývoje výkonu pracovní skupiny. Tým, týmová práce a koučování týmu. Vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Základní pravidla týmové práce. Činnosti
podporující zlepšení skupinového výkonu. Chyby při vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Koučování. Metoda koučování GROW. Role kouče.