Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Marketing

Typ studia -
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0030/01
Zkratka .
Název předmětu česky Marketing
Název předmětu anglicky Marketing
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu Dr.Ing. Hana Svobodová

Osnova předmětu

1. Trh jako východisko marketingu. Definice, historie a vývojové etapy trhu.
Trh jako psychologický prostor.
Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam a typy potřeb. Maslowova
hierarchie potřeb.
2. Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských
filozofií. Výrobní, výrobková,
prodejní a marketingová podnikatelská filozofie, jejich podstata,
charakteristické rysy a význam.
3. Podstata, vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu.
Vznik marketingu jako
podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v podniku a ve společnosti. Vazba
marketingu a strategického řízení.
Marketing jako celospolečenské koncepce. Vliv specifických podmínek vývoje
trhu
na uplatnění marketingu.
4. Makroprostředí. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí,
jeho vlivy na ostatní prvky prostředí. Demografické a sociálně kulturní
prostředí. Přírodní prostředí a technologické vlivy. Ekonomika a politicko-
právní vlivy. Globální prostředí.
5. Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň
penetrace trhu. Vymezení
relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich definice, postavení, význam,
typy a sledované charakteristiky.
Typ a rozsah konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři,
kritéria jejich volby. Typy veřejnosti.
6. Specifika jednotlivých trhů a jejich segmentace. Specifika spotřebních
trhů,
chování zákazníků na
spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových trhů), chování
zákazníků na průmyslových trzích.
Segmentace trhu, cílení a tvorba tržní pozice. Typy segmentace a možná
kritéria
a kroky segmentace.
7. Informační zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v
rámci marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový
informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a
zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu.
8. Marketingový mix. Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho
4prvkový model (produkt, cena,
distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s nimi. Víceprvkové
modely. Definování strategie
jednotlivých prvků.Vazba strategie marketingového mixu na taktická opatření.
9. Řízení produktu. Produkt, jeho instrumentální a expresivní funkce,
klasifikace produktu. Koncepce totálního
výrobku a jeho atributy (kvalita, design, značka, obal, styl, služby, image).
Cyklus tržní životnosti a jeho fáze.
Výrobkové strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a
vývoj nového produktu.
10. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory ovlivňující tvorbu
cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová politika a její nástroje.
Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového mixu. Kondiční politika.
Politika obchodních podmínek
11. Distribuce. Distribuce v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce.
Funkce distribučních článků.
Distribuční cesty. Distribuční strategie. Distribuční politika, merchandising,
logistika. Faktory ovlivňující výběr a tvorbu prodejní cesty. Organizace
distribuce. Vertikální a horizontální distribuční systémy.
12. Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci podnikové
komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a
osobní
prodej. Komunikační strategie. Politika marketingové komunikace. Komunikační
sdělení, styl, rozhodnutí o médiích, načasování akce, intenzita nasazení,
rozpočet.
13. Marketingové řízení. Proces řízení marketingu. Informace, analýzy,
prognózování, plánování strategické a taktické, organizování, realizace,
kontrola. Marketingový plán (koncepce), význam, struktura. Problematika
segmentace, výběru cílových trhů a vytváření pozice na trhu. Situační analýza
a
vnitřní analýza, její struktura a význam. SWOT analýza. Problematika stanovení
cílů a volba strategie. Opatření v rámci marketingového mixu.
14. Aktuální problémy marketingu. Problémy marketingu 90. let ve světě.
Kritika
marketingu.

Povinná literatura

K tomuto předmětu nebyla specifikována žádná povinná literatura.

Doporučená literatura

K tomuto předmětu nebyla specifikována doporučená literatura.