Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2012/2013

Řízení nákupu

Typ studia navazující magisterskébakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0307/01
Zkratka ŘN
Název předmětu česky Řízení nákupu
Název předmětu anglicky Purchasing Management
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda

Osnova předmětu

1.Úvod do předmětu - postavení nákupu v podniku, jeho charakteristika,
objekty, funkce a úkoly nákupu v podniku.2. Zajišťování a krytí potřeb -
druhy potřeb, plánování materiálového sortimentu, plánování materiálové
spotřeby, metody orientované na výrobní program, metody orientované na
spotřebu.3. Nákupní logistika - cíle nákupní logistiky, činnosti nákupní
logistiky, náklady na zásoby, analýza a způsob propočtu nákladů na skladování
a
udržování zásob, analýza a způsob propočtu nákladů na pořízení dodávky,
náklady
nedostatku (deficitu) zásob.4. Logistická regulace zásob – fáze logistické
regulace zásob, regulátory zásob, modely logistické regulace zásob, signální
hladiny zásob pro účely jejich logistické regulace.5. Metody a techniky
logistické regulace zásob – optimalizační metody, Paretova analýza, analýza
ABC, diferencovaný systém řízení zásob, zásobovací řetězce.6. Trh organizací
jako východisko nákupu – části trhu organizací, specifika trhu organizací,
fáze
nákupního procesu, modely nákupního procesu7. Nákupní marketing – poznávací
a
realizační stránka marketingu, analýzy nákupního trhu, výzkum nákupního trhu,
nákupní marketingový mix, předpoklady fungování nákupního marketingu v
podniku.8. Volba dodavatele jako ústřední problém nákupního marketingu –
úloha nákupčího v procesu volby dodavatele, kritéria volby
dodavatele, přístupy a metody volby dodavatele, cyklus dodavatelsko-
odběratelských vztahů, transakční rizika. 9. Nákupní
strategie – proces tvorby nákupní strategie, strategické cíle nákupu,
strategie
materiálového sortimentu, strategie řízení zásob, strategie nákupního
marketingu, strategie dodavatelsko-odběratelských vztahů.10. Organizování
nákupu – začlenění útvaru nákupu v podniku, alternativní možnosti vnitřní
organizace útvaru nákupu, dílčí centralizace nákupu, řízená decentralizace v
podnicích koncernového typu.11. Informační systém nákupu – logistická
informační pyramida, význam, obsah, zdrojové soubory nákupního informačního
systému, aplikace nákupních informačních systémů.12. Kvalita v procesu
nákupu – procesní řízení nákupu, ISO normy v nákupu, požadavky na
zabezpečování
kvality dodávek dle ISO norem, Total Quality Management v nákupu, Kaizen.13.
Skladování, skladová agenda a administrativa nákupu – význam
skladování, funkce skladu, druhy skladu, dokumentace nákupu a skladování,
materiálové číselníky.14. Nákupní proces v praxi – postavení útvaru
nákupu v konkrétním podniku, jeho cíle, postupy, organizace.

Povinná literatura

DAVIES, Melissa. Vyjednávání s respektem: Umění budovat trvalá partnerství. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3568-4.
LINHART, Zdeněk. Strategie podniku. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2021. ISBN 978-80-88330-24-0 .
MONCZKA, Robert M. et al. Purchasing and Supply Chain Management. 7th ed. Boston: Cengage Learning, 2020. ISBN 978- 0357442142.

Doporučená literatura

LYSONS, Kenneth and Brian FARRINGTON. Procurement and Supply Chain Management. 9th ed. New York: Pearson Education, 2016. ISBN 978-1-292-08611-8.
MANGAN, J., Ch. LALWANI and A. CALATAYUD. Global Logistics and Supply Chain Management. 4th ed. Chichester: Wiley, 2020. ISBN 978-1119702993 .
WEELE, Arjan J. Van. Purchasing and Supply Chain Management. Andover: Cengage, 2018. ISBN 978-1-4737-4944-3.