Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2020/2021

Řízení nákupu

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0307/03
Zkratka ŘN
Název předmětu česky Řízení nákupu
Název předmětu anglicky Purchasing Management
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu Prof. Mgr. Maciej Mitrega, PhD.

Osnova předmětu

1. Category Management:
Vymezení pojmu nákup. Postavení nákupu v organizaci.
Category Management. Strategický nákup, zásobování a dodavatelský řetězec. Kritika Category management.
Případová studie: Analýza nového nákupčího.
2. Nákupní Strategie:
Předpoklad úspěšného nákupu. Rozbor OAS. Koncipování vhodné strategie nákupčího. Způsoby měření výkonnosti nákupu.
Případová studie: Analýza energetické strategie
3. Výběr dodavatele a proces rozhodování.
Multikriteriální výběr dodavatele. Multikriteriální metody pro hodnocení a výběr dodavatele. Potřeba informací. Proces předcházející rozhodování nákupčího.
Případová studie: Výběr dodavatele a analýza rozhodování.
4. Měření výkonnosti v nákupu:
Balanced score card – metoda měření výkonnosti v dodavatelském řetězci. Kritika měření výkonnosti nákupních činností.
Případová studie: Návrh systému měření výkonnosti podniku.
5. Transakční nákup:
e-aukce. Zpětné online aukce. Mýty versus realita. Tradiční metody nákupu. Metody životního cyklu nákupu. Propojení teorie životního cyklu a nákupních strategií.
Case Study: Spojení Kraljicovy matice a představených konceptů. Analýza nepovedené e-aukce.
6. Relační nákup:
Integrace nákupčího. Nalezení optimální konfigurace. Joint development- úloha (implementace) nákupčího v procesu vývoje nového produktu – koordinace, realizace a návrh dodavatelského řetězce. Inovace ze strany nákupčího Vertikální integrace a kvazi- integrace nákupčího v podniku.
Případová studie: Analýza povedené a nepovedené integrace dodavatele.
7. Globální nákup:
Dosažení úspěchu v rámci globálního nákupu. Rozdíly mezinárodního a globálního nákupu. Riziko a náklady globálního nakupování.
Případová studie: Analýza obchodního případu – nákup vstřikovacích forem, transfer technického výrobku do LCC a špatný projekt kvůli kulturní vzdálenosti.
8. Nákup komodit:
„Commoditization“ - mýty a charakteristika. Nejlepší příklady v nákupu komodit. Strategie v řízení nákupu komodit a cena. Obchodování s komoditami. Nákup paliva v letecké dopravě: Příklad Southwest Airlines
Case Study- Simulace nákupu elektřiny
9. Behaviorální dodavatelský řetězec:
Behaviorální dodavatelský řetězec – taxonomie v hodnocení a pozice rozhodování nákupčího s předsudky. Negativistické strategie v rámci rozhodovacího procesu nákupu.
Případová studie: Cvičení kognitivních chyb v nákupu.
10. Vyjednávání a řešení konfliktů:
Vyjednávání – jak vyřešit extrémní případy vyjednávání s dodavatelem. Vyjednávání. Zkušenosti nákupčího při řešení nákupních případů. Řešení konfliktů a role týmového vyjednávání.
Případová studie: Příprava jednání dle poskytnutých informací a post-hoc analýza jednání.
11. Centralizace a decentralizace nákupu:
Globální zásobování v integrovaných strukturách. Pojem „kyvadlo“ v nákupu a jeho aplikace. Strategie globálního nákupu. Struktura nákupních organizací. Pohled na globální nákupní strategie.
Případová studie: Návrh organizace nákupního oddělení.
12. Nákupčí a jeho dovednosti:
Vývoj managementu v oblasti dodavatelského řetězce. Klíčové dovednosti managera nákupu. Trendy v nákupní činnosti. Rozšiřování profesních znalostí nákupčího k dosažení optimální nákupní efektivity.
Případová studie: „Neschopný a neuvědomělý“.
13. Systém odměňování nákupčích:
Tvorba systému pro hodnocení nákupních výsledků. Způsoby odměňování nákupčích. Role peněžní odměny. Důležitost plateb jako motivační nástroj zaměstnanců.
Případová studie: Stanovení cílů pro získání efektivity a osobního růstu zaměstnanců – případ General Electric.
14. Shrnutí – případová studie: Jak provést, aby byl člověk nenahraditelný.

Povinná literatura

DAVIES, Melissa. Vyjednávání s respektem: Umění budovat trvalá partnerství. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3568-4.
LINHART, Zdeněk. Strategie podniku. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2021. ISBN 978-80-88330-24-0 .
MONCZKA, Robert M. et al. Purchasing and Supply Chain Management. 7th ed. Boston: Cengage Learning, 2020. ISBN 978- 0357442142.

Doporučená literatura

LYSONS, Kenneth and Brian FARRINGTON. Procurement and Supply Chain Management. 9th ed. New York: Pearson Education, 2016. ISBN 978-1-292-08611-8.
MANGAN, J., Ch. LALWANI and A. CALATAYUD. Global Logistics and Supply Chain Management. 4th ed. Chichester: Wiley, 2020. ISBN 978-1119702993 .
WEELE, Arjan J. Van. Purchasing and Supply Chain Management. Andover: Cengage, 2018. ISBN 978-1-4737-4944-3.