Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Obchodní operace se zahraničím

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0318/03
Zkratka OOZ
Název předmětu česky Obchodní operace se zahraničím
Název předmětu anglicky Foreign Trade Operations
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.

Osnova předmětu

1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu, postavení ĆR v mezinárodním obchodě.
2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů – vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních sil.
3. Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.
4. Formy vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising, kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace, reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.
5. Algoritmus obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka, konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží, inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.
6. Smluvní zajištění a právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva a její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.
7. Celní a devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku, devizová kontrola.
8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka, faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata a příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a forfaitingu v zajištění exportních pohledávek.
9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek, charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.
10. Mezinárodní přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek, námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.
11. Ceny v zahraničním obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena, cenová nabídka.
12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.
13. Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě, praktické poznatky a problémy.
14. Obchodování s Evropskou unií – jednotný trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace, společná obchodní politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu do EU.

Povinná literatura

HILL, Charles W.L. and G. Thomas M. HULT. Global Business Today. 14th ed. New York: McGraw Hill, 2015. 541 p. ISBN 978-00-781-1291-1 .
MACHKOVÁ, Hana a Eva ČERNOHLÁVKOVÁ. Mezinárodní obchodní operace. 6. aktul. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0.
ŠTĚRBOVÁ, L. a kol. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2015. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4.

Doporučená literatura

KOLÍNSKÁ, E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada Publishing, 2010. 228 s. ISBN 978-80-247-3396-8.
MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4 vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu. Jak oslovit srdce zákazníka. 1 vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 296 s. ISBN 978-80-247-4843-6.