Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2012/2013

Spotřebitelské chování

Typ studia bakalářskénavazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0320/03
Zkratka SCH
Název předmětu česky Spotřebitelské chování
Název předmětu anglicky Consumer Behaviour
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.

Osnova předmětu

1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky
zákaznických trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv
exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke
spotřebnímu chování: psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma
spotřebního chování - spotřební predispozice, kupní rozhodovací proces,
podněty, reakce, důsledky reakce.2. Kulturní rámec spotřebního chování -
Vliv kultury na spotřební chování. Rysy kultury a marketing. Kulturní prvky a
jejich vliv a význam na chování spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř
kultury, slogany a každodenní řeč, přeložitelnost. Neverbální komunikace.
Subkultura jako tržní segment.3. Sociální okolí - Definování pojmů -
sociální skupina, sociální kategorie, sociální agregát, náhodný agregát,
sociální třída. Hlavní druhy sociálních skupin. Nejbližší okolí - rodina jako
zdroj spotřebního chování. Vliv ostatních skupin na spotřební chování.
Sociální
stratifikace - užší a širší pojetí (dle Kotlera). Rysy sociální třídy.4.
Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.5.
Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení
spotřebitele. Postoje spotřebitele. 6. Psychika - 2. část - Motivace
spotřebitele. Osobnost spotřebitele.7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy
kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se informuje. Hodnocení alternativ.
Spotřebitel nakupuje.8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní
chování. Odkládání výrobku. Situační vlivy.9. Rozhodovací proces na
průmyslových trzích - Rozhodovací procesy. Rozhodovací jednotka. Veřejná
soutěž.10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření
inovací. Faktory působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace
při šíření novinek.11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské
segmentace. Segmentační proměnné. Metody segmentace. 12. Spotřebitelský
výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.13. Charakteristika českého
spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v České republice –
zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro marketingové
plánování.14. Případová studie – analýza exogenních proměnných a podnětů,
popis fází kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.

Povinná literatura

HOYER, D. W., MacINNIS, D. and R. PIETERS. Consumer Behaviour. 8th ed. Mason: South-Western Cengage Learning, 2023. 544 s. ISBN 978-0357721292 .
KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 384 s. ISBN 978-80-7400-693-7.
MORAVEC, Tomáš a Jan PASTORČÁK. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C. H. Beck, 2019. 368 s. ISBN 978-80-7400-745-3.

Doporučená literatura

BERGH, Joeri van den a Mattias BEHRER. Jak cool značky zůstávají hot: marketing zaměřený na mladou "generaci Y". Přeložila Libuše MOHELSKÁ. Brno: BizBooks, 2012. 248 s. ISBN 978-80-265-0002-5.
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. Přeložila Renáta RYKROVÁ, Alice VAŇOURKOVÁ. Brno: BizBooks, 2012. 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka et al. Chování zákazníka. Praha: Grada, 2012. 360 s. ISBN 978-80-247-3528-3.