Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Spotřebitelské chování

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0320/04
Zkratka SCH
Název předmětu česky Spotřebitelské chování
Název předmětu anglicky Consumer Behaviour
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.

Osnova předmětu

1. Úvod do teorie spotřebitelského chování. Spotřebitelské aktivity. Spotřebitelské reakce. Deviantní spotřebitelské chování.
2. Segmentace trhu a positioning. Proces segmentace. Většinový klam. Segmentační kritéria. VALS systém. Cílový marketing.
3. Modely spotřebitelského chování. Black-box model. Sekvenční model rozhodovacího procesu. Nákupní situace. Typy a vliv rizik. Situační faktory. Spokojenost zákazníků.
4. Role hodnot a kultury. Lewis model. Kulturní dimenze dle Hoefstedeho. Normy, zvyky, moresy a konvence. Jazyk a symboly.
5. Subkultura a společenské faktory. Sociální skupiny. Primární skupiny. Sekundární skupiny. Referenční skupiny. Rodina. Názorový vůdce. Generační subkultury.
6. Přesvědčování pomocí sociálního vlivu. Princip automatismu. Princip závazku a zásadovosti. Princip reciprocity. Princip vzácnosti. Princip společenského potvrzení. Princip sympatie. Princip autority.
7. Vnímání a pozornost spotřebitele. Smyslové vnímání. Nápadný stimul.
8. Postoje zákazníků. Mínění. Měření postojů. Model očekávané hodnoty. Teorie odůvodněné akce.
9. Současné strategie oslovení zákazníka. Word of mouth. Strategie a techniky WOM. Product placement.
10. Online spotřebitelské chování. Vlastnosti procesu online nakupování. Vztahový marketing. Navigace na stránkách.
11. Reakce zákazníka. Panel domácností. Věrnost zákazníků. Penetrace. Model konverze.

E-learning

Povinná literatura

HOYER, D. W., MacINNIS, D. and R. PIETERS. Consumer Behaviour. 8th ed. Mason: South-Western Cengage Learning, 2023. 544 s. ISBN 978-0357721292 .
KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 384 s. ISBN 978-80-7400-693-7.
MORAVEC, Tomáš a Jan PASTORČÁK. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C. H. Beck, 2019. 368 s. ISBN 978-80-7400-745-3.

Doporučená literatura

BERGH, Joeri van den a Mattias BEHRER. Jak cool značky zůstávají hot: marketing zaměřený na mladou "generaci Y". Přeložila Libuše MOHELSKÁ. Brno: BizBooks, 2012. 248 s. ISBN 978-80-265-0002-5.
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. Přeložila Renáta RYKROVÁ, Alice VAŇOURKOVÁ. Brno: BizBooks, 2012. 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
VYSEKALOVÁ, Jitka et al. Chování zákazníka. Praha: Grada, 2012. 360 s. ISBN 978-80-247-3528-3.