Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Ekonomická žurnalistika

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0352/02
Zkratka EŽU
Název předmětu česky Ekonomická žurnalistika
Název předmětu anglicky Economic journalism
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. PhDr. Hana Srpová, CSc.

Osnova předmětu

1. Média v české společnosti – úloha žurnalistiky, postavení médií v současné společnosti. Výkonnost ekonomiky.
2. Základní dělení médií podle způsobu přenosu informací, podle oborového zaměření. Média zaměřená na ekonomické informace. Trh práce.
3. Zpráva – vznik a vývoj, zpráva a její druhy, stavba zprávy (obrazová+zvuková), zpravodajství v nestandardních- extrémních situacích, analýza současného zpravodajství v médiích. Cenový a fiskální vývoj.
4. Reportáž, vývoj a dnešní podoba v různých typech médií, reportážní detaily, stavba reportáže. Měnová politika.
5. Interview - základní žurnalistická metoda, vývoj a jeho dnešní podoba, pravidla interview, analýza současného interview v českých médiích. Vývoj reálné ekonomiky- Zemědělství.
6. Specifika práce žurnalisty v jednotlivých médiích (zdroje a získávání informací a jejich zpracování). Vývoj reálné ekonomiky – Průmysl.
7. Prolínání žánrů. Práce s jazykem. Požadavky na stručnost, žurnalista-tlumočník, jazyková klišé, práce s čísly. Vývoj reálné ekonomiky - Stavebnictví.
8. Investigativní žurnalistika, rešerše, práce s archivem, internetem, anonymní zdroje. Vývoj reálné ekonomiky – Zahraniční obchod.
9. Základy redigování v tištěných médiích (obsah, jazyk, formálnost, etika) a prezentace (titulek, čitelnost textu, fotografie). Vývoj reálné ekonomiky - Vnitřní obchod.
10. Základy redigování v elektronických médiích. Prezentace v rozhlase – práce se zvukem, živé vysílání, prostředky v udržení pozornosti, střih. Prezentace v televizi – práce s obrazem a zvukem, střih. Prezentace na internetu – interaktivita, odkazy, práce s obrazem a zvukem. Analýza ekonomického zpravodajství a publicistiky v médiích.

Povinná literatura

BURNS, Lynette S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, 2004. 186 s. ISBN 80-7178-871-6.
DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2016, 376 s. ISBN: 978-80-906506-0-2 .
PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2019. 344 s. ISBN 978-80-271-0787-2.
VLČEK, Josef. Ekonomie a ekonomika. 5. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 555 s. ISBN 978-80-7552-190-3.

Doporučená literatura

BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan. Dějiny českých médií. Praha: Grada, 2019. 456 s. ISBN 978-80-271-0553-3.
DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého 1. 2. vyd. Praha: Mám talent, 2016. 368 s. ISBN 978-80-906506-0-2 .
VERNER, Pavel. Zpravodajství a publicistika. 2. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 128 s. ISBN 978-80-86723-88-4.