Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Terminated in academic year 2012/2013

Strategie vstupu na zahraniční trhy

Typ studia doktorské
Jazyk výuky čeština
Kód 116-0948/02
Zkratka IM
Název předmětu česky Strategie vstupu na zahraniční trhy
Název předmětu anglicky Strategy of Entering Foreign Markets
Kreditů 10
Garantující katedra Katedra marketingu a obchodu
Garant předmětu doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.

Subject syllabus

1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a
definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu,
postavení ĆR v mezinárodním obchodě.2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů –

vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s
vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních
sil.3.
Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti
exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu
exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.4. Formy
vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení
rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising,
kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace,
reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.5. Algoritmus
obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka,
konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží,
inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.6. Smluvní zajištění a
právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva
a
její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení
sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.7. Celní a
devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup
celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku,
devizová kontrola.8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka,
faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata
a
příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a
forfaitingu
v zajištění exportních pohledávek.9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací
parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek,
charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.10. Mezinárodní
přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek,
námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a
mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.11. Ceny v zahraničním
obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová
eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena,
cenová nabídka.12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a
principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění
úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.13.
Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam
informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské
komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě,
praktické poznatky a problémy.14. Obchodování s Evropskou unií –
jednotný
trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace,společná
obchodní
politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu
do EU.

Literature

MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4 vyd. Praha: Grada, 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9.
MACHKOVÁ, Hana a Eva ČERNOHLÁVKOVÁ. Mezinárodní obchodní operace. 6. aktul. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0.
ŠTĚRBOVÁ, L. et al. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada, 2015. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4.

Doporučená literatura

KOLÍNSKÁ, E. et al. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada, 2010. 228 s. ISBN 978-80-247-3396-8.
SVATOŠ, Miroslav et al. Zahraniční obchod. Teorie a praxe. Praha: Grada, 2009. 367 s. ISBN 978-80-247-2708-0.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu. Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. 296 s. ISBN 978-80-247-4843-6.