Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2016/2017

Přesvědčování a manipulace v žurnalistickém diskursu

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 121-0316/01
Zkratka PMŽD
Název předmětu česky Přesvědčování a manipulace v žurnalistickém diskursu
Název předmětu anglicky Persuasion and Manipulation in Journalistic Discourse
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra ekonomické žurnalistiky
Garant předmětu doc. PhDr. Hana Srpová, CSc.

Osnova předmětu

1. Persvaze a manipulace – pojem, historie
2. Funkční přístup k persvazi; kognitivní teorie persvaze
3. Psychologie persvaze
4. Vliv ideologie
5. Analýza obsahu mediálního komunikátu
6. Faktory týkající se zdroje persvaze
7. Faktory týkající se obsahu komunikátu a způsobu jeho prezentace
8. Faktory týkající se adresáta a kontextu persvazivního procesu
9. Prostředky persvaze a manipulace
10. Persvazivní moc jazyka v žurnalistickém komunikátu
11. Persvazivní moc prostředků neverbálních v žurnalistickém komunikátu
12. Jednostrannost verbálních a neverbálních prostředků ve zpravodajství
13. Bulvarizace médií
14. Obrana proti persvazi

Povinná literatura

BASU, RINTU (2011). Zakázané přesvědčovací techniky. Praha: Grada.
EDMŰLLER, A. a WILHELM, T. (2010). 27 manipulativních technik. Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit. Praha: Grada Publishing.
SRPOVÁ, H. (ed.) (2005). Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Sborník, Ostrava: OU.
SRPOVÁ, H. et al. (2007). Od informace k reklamě. Ostrava: OU.

Doporučená literatura

GOLDBERG, B. (2005). Jak novináři manipulují. Stanice CBS očima svého reportéra. Praha: Ideál.
Média dnes. (2008). Sborník. Olomouc: UP.
MILLS, H. (2000). Artful Persuasion. The New Psychology of Influence. New York-Atlanta-Chicago: Amacom.