Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2020/2021

Statistické metody v marketingu

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 151-0329/05
Zkratka SMM
Název předmětu česky Statistické metody v marketingu
Název předmětu anglicky Statistical Methods in Marketing
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra matematických metod v ekonomice
Garant předmětu doc. Ing. Václav Friedrich, Ph.D.

Osnova předmětu

PŘEDNÁŠKY:

Přednášky z předmětu „Statistické metody v marketingu" jsou tematicky zaměřené, relativně samostatné, ale na sebe navazující. Název přednášky a její stručný obsah si lze přečíst v harmonogramu předmětu.

Pro každou přednášku jsou v kurzu předmětu na LMS Moodle připraveny podklady ve formátu PDF, které si může student předem vytisknout a přinést do výuky. Na vlastní přednášce se pak může lépe soustředit na výklad vyučujícího a do vytištěných podkladů pouze vpisovat poznámky a doplňující informace.

Student, který přijde na přednášku bez přípravy a nebude mít vytištěné podklady, může mít problémy se zápisem informací a pochopením výkladu. Vyučující při přednášce promítá na projekční plochu dynamickou prezentaci, doplňuje ji podrobnějším výkladem a vysvětlujícími příklady. Tempo výkladu vyplývá z předpokladu, že studenti mají podklady k dispozici.

Pozor! Tyto podklady vesměs obsahují pouze snímky obrazovek a nemohou nahradit učební texty ani osobní kontakt s vyučujícím. Účast na přednáškách sice není povinná, ale pokud chce student zvládnout předmět „Statistické metody v marketingu" bez větších potíží, měl by si pro účast na přednáškách najít čas.

Obsah přednášek:

P1. Úvod do předmětu
P2. Základy marketingového výzkumu
P3. Dotazníkové šetření a návrh dotazníku
P4. Popisné statistiky a explorační analýza dat
P5. Cíle výzkumu a testování hypotéz
P6. Analýza postojových a hodnoticích škál
P7. Prezentace výsledků výzkumu

CVIČENÍ:

Cvičení předmětu "Statistické metody v marketingu" jsou tematicky zaměřená.
Ke každému z šesti témat patří dvě na sebe navazující praktická cvičení.
Všechna cvičení se konají v počítačové učebně s nainstalovaným programem IBM SPSS Statistics, studenti pracují s reálnými daty z konkrétních výzkumů.

Ke každému cvičení jsou pro studenty připraveny pracovní listy. Tento studijní materiál si student před cvičením vytiskne a prostuduje. Pro některá cvičení jsou také připraveny datové soubory ve formátu MS Excel nebo IBM SPSS Statistics. Tyto soubory si student před cvičením stáhne a zkopíruje do svého pracovního adresáře nebo na USB disk. Na začátku cvičení si studenti sami podle instrukcí v pracovním listu načtou příslušný datový soubor do počítače a otevřou.

Student musí být na každé cvičení připraven, to znamená, že především:
• má vytištěný pracovní list a stažené pracovní soubory pro dané cvičení;
• má teoretické znalosti v rozsahu předepsaném v pracovním listu;
• má konkrétní představu, jak řešit úlohy uvedené v pracovním listu, a dokáže vysvětlit postup jejich řešení ostatním.

Tempo cvičení je individuální a je dáno i připraveností studentů řešit dané úlohy. Pokud jsou studenti na cvičení nedostatečně připraveni, zvládnou vyřešit méně úkolů, než je uvedeno v zadání. Zbývající úkoly si musí studenti vyřešit samostudiem, není možné se jim věnovat v dalším cvičení.

Pozor! Na cvičeních lze řešit pouze úlohy z pracovního listu, případně úkoly zadané vyučujícím. Jakákoliv činnost nesouvisející s výukou (mailování, chatování, surfování mimo vymezené stránky atd.) bude potrestána vyloučením studenta z daného cvičení.

Obsah cvičení:

TÉMA 1: DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ A NÁVRH DOTAZNÍKU
C1. Dotazníkové šetření v prostředí VYPLŇTO.CZ
C2. Příprava dat pro dotazníkové šetření
TÉMA 2: PŘÍPRAVA DAT V PROSTŘEDÍ SPSS
C3. Transformace datové tabulky do formátu SPSS
C4. Editace tabulek, grafů a výstupních protokolů v SPSS
TÉMA 3: EXPLORAČNÍ ANALÝZA DAT
C5. Kategorizovaná data, tabulky a grafy četností
C6. Číselná data, měření úrovně a heterogenity
TÉMA 4: SROVNÁVACÍ STATISTICKÉ TESTY
C7. Testování hypotéz, srovnávací testy průměrů
C8. Analýza rozptylu, homogenní skupiny
TÉMA 5: ANALÝZA ZÁVISLOSTI MEZI PROMĚNNÝMI
C9. Analýza závislostí v tabulkách
C10. Korelace a regrese číselných dat
TÉMA 6: POKROČILÁ ANALÝZA HODNOTÍCÍCH BATERIÍ
C11. Položková analýza v hodnotících bateriích
C12. Latentní vlivy, faktorová a shluková analýza

E-learning

Předmět „Statistické metody v marketingu" je navržen pro prezenční formu studia s e-learningovou podporou (tzv. blended learning). E-learningový kurz předmětu je umístěn na univerzitním vzdělávacím portálu LMS Moodle (http://lms.vsb.cz).

Povinná literatura

RABUŠIC, L. a kol. (2019). Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2. přepracované vydání. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-9247-1.
FRIEDRICH, V. (2017). Statistické metody v marketingu. LMS - Elektronický výukový systém [online]. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: LMS Moodle
DEMČÁK, M. (2017). Jak správně vytvořit dotazník. Vyplňto.cz [online]. Praha: Marek Demčák. Dostupné z: http://ww.vyplnto.cz/tipy/jak-spravne-sestavit-dotaznik

POŽADOVANÝ SOFTWARE:

IBM SPSS Statistics - studenti EkF VŠB-TU Ostrava si mohou aktuální verzi programu stáhnout na adrese:

http://spss.ekf.vsb.cz

K domácímu užívání programu IBM SPSS Statistics je třeba instalace VPN klienta pro dálkové připojení do školní sítě TUONET.

Doporučená literatura

• BAČUVČÍK, R. (2010). Jak na marketingové průzkumy. Radim Bačuvčík - informace pro studenty [online]. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. Dostupné z: http://www.bacuvcik.com/news/jak-na-marketingove-pruzkumy
• FRIEDRICH, V. (2006). Statistika pro ekonomy [online]. 2. vydání. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: LMS Moodle
• GAVORA, P. a kol. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978–80–22329514. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
• KOZEL, R., L. MYNÁŘOVÁ A H. SVOBODOVÁ. (2011). Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-24735276
• ŘEZANKOVÁ, H. (2011). Analýza dat z dotazníkových šetření. 3. doplněné vydání. Praha, Professional Publishing. ISBN 978-80-86946498
• WAGNER, W. E. (2011). Using IBM SPSS Statistics for Social Statistics and Research Methods. 3rd Edition. California: Pine Forge Press. ISBN 978-1-412991421
LITSCHMANNOVÁ, M. (2009). Máme dotazníky. A co dál? In: ŠKOMAM 2009 [online]. Ostrava: VŠB – Technická univerzita. Dostupné z: http:// homel.vsb.cz/~lit40/SKOMAM_09.PDF
ŘEHÁK, J. a O. BROM. (2015). SPSS – Praktická analýz dat. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-25146095


Literatura označená „Dostupné z: LMS Moodle“ je dostupná formou odkazu z eLearningového kurzu předmětu v LMS Moodle (http://lms.vsb.cz).