Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Poradenství v ekonomice a řízení podniku

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 152-0386/01
Zkratka PORERP
Název předmětu česky Poradenství v ekonomice a řízení podniku
Název předmětu anglicky Basics of consulting in economics and business management
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra podnikové ekonomiky a práva
Garant předmětu Ing. Blanka Poczatková, Ph.D.,MBA,LL.M.

Osnova předmětu

Osnova předmětu:
1. POJETÍ PORADENSTVÍ JAKO PROFESE - vymezení pojmů poradenství, poradce a poradenská služba, historie poradenství, rozvoj poradenství, specifika služby, etika a kultura v poradenství, důvody využívání a nevyužívání služeb poradců.
2. TYPOLOGIE PORADENSTVÍ – komerční a nekomerční forma poradenských služeb, typy poradenských služeb v řízení a podnikání, typologie forem podpory podnikání, základní typy personálního poradenství.
3. PORADENSTVÍ V PODNIKÁNÍ – vymezení pojmů kultura a etika, etický kodex, etika ve vybraných činnostech poradenské firmy.
4. TECHNIKY PRÁCE PORADCE A PROCES ZMĚNY - základní techniky práce poradce, vymezení poradenských přístupů, role poradce v poradenském procesu, kritéria ověřování poradců, povaha změny, dilemata změny, povaha změny, koncepce změny v lidech.
5. KOMUNIKACE PORADCE S KLIENTEM – model komunikace, verbální a neverbální komunikace, projevy neverbální komunikace, chyby v komunikaci, typy chování, rysy osobnosti, jednání v zahraničí.
6. ORGANIZACE PRÁCE PORADCE - organizace kanceláře poradenské firmy, složení poradenského týmu, první kontakt s klientem, čas v poradenství a temporalizace jednání.
7. PORADENSKÝ PROCE A JEHO APLIKACE, PORADENSKÉ DOVEDNOSTI – fáze poradenského procesu, identifikace problému klienta, projektový přístup k plánování zakázky, vymezení dovednosti poradce, struktura nabídky poradenských služeb.
8. SPECIFIKA VE VYBRANÝCH SEGMENTECH PODNIKÁNÍ A ŘÍZENÍ PODNIKU – role poradce a vymezení základních metod ve vybraných segmentech podnikání a řízení podniku.
9. PORADENSTVÍ JAKO OBCHODNÍ A PROCESNÍ ČINNOST – manažerská činnost v poradenské firmě, provozní pracovní plán a rozpočet, struktura příjmů a výdajů, řízení projektu, náklady a honoráře, strategie poradenské firmy.
10. PORADENSKÉ PROJEKTY A STANOVENÍ HONORÁŘŮ – strategie stanovení ceny, typy honorářů a jejich výpočet, formy poradenské smlouvy, metody fakturace.
11. PROFESNÍ RŮST PORADCE – vývoj odborné dráhy poradce, právní a kvalifikační požadavky na výkon finančního a daňového poradce, mezinárodní certifikát poradce EFA, Komora evropských poradců, CMC (Certified Management Consultant), ICMCI (International Council of Management Consulting Institutes)
12. SOUDOBÉ POZNATKY Z PORADENSKÉ PRAXE - virtuální integrace, podnikatelské sítě a clustery, lidský kapitál, investice do člověka, relativita v podnikání, asymetrie informací, asymetrie moci, soukromý a veřejný zájem, seniorské a kooperativní poradenství.
13. PODPORA A PORADENSTVÍ PRO PODNIKOVOU SFÉRU – koncepce podpory malých a středních podniků v ČR na aktuální období, formy podpory, vládní a nevládní instituce poskytující podporu podnikatelům, fondy EU a možnosti čerpání podpory pro podnikatelskou sféru.

E-learning

Písemné opory přednášejících a cvičících (vč. seznamu aktuálních pramenů) + LMS.

Povinná literatura

MIKOLÁŠ, Zdeněk a Blanka POCZATKOVÁ. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka pro poradce v podnikání. Háj ve Slezsku - Lhota: MAJ, 2000. 77 s. ISBN 80-864-5800-8.
POCZATKOVÁ, B., P. KLUMPAROVÁ a R. NEŠPORKOVÁ. Poradenství pro podnikání. Havířov: in-PRESS CZ, 2014. 156 s. ISBN 978-80-905178-3-7.
POCZATKOVÁ, B., Z. MIKOLÁŠ a L. LUDVÍK. Poradenství pro manažery a podnikatele. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2007. 194 s. ISBN 978-802-4814-209.

Doporučená literatura

BLECHARZ, P., H. ŠTVERKOVÁ a D. ZINDULKOVÁ. Poradenství. Ekopress. Praha, 2013. 144 s. ISBN 978-80-86929-94-1.
HAMEL, Gary a C. K. PRAHALAD. Competing for the future. Boston: Harvard Business School Press, 2007. 384 s. ISBN 978-08-7584-716-0 .
CHENG, Victor. Case interview secrets: a former McKinsey interviewer reveals how to get multiple job offers in consulting. Seattle, WA: Innovation Press, 2012. 292 s. ISBN 978-09-8418-352-4 .