Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2020/2021

Úvod do ekonomického výzkumu

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 156-0461/01
Zkratka UEV
Název předmětu česky Úvod do ekonomického výzkumu
Název předmětu anglicky Introduction to economic research
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra národohospodářská
Garant předmětu doc. Ing. Jiří Balcar, Ph.D., MBA

Osnova předmětu

• Podstata ekonomického výzkumu a jeho základní omezení, formy výzkumu (deskriptivní, experiment,…)
• Formulace problému, výzkumných otázek, hypotéz a jejich operacionalizace, validita a reliabilita proměnných
• Rozhodnutí o populaci a vzorku, reprezentativnost a vážení vzorku
• Význam pilotních studií, jejich formy, zdroje informací pro pilotní studie
• Zdroje existujících statistických dat, techniky sběru dat (pozorování, rozhovor, dotazník, analýza dokumentů,…) a jejich omezení
• Konstrukce nástrojů pro sběr informací (pozorovací archy, dotazník,…), zásady formulace otázek, ověření nástrojů pro sběr dat
• Sběr dat a jejich příprava k dalšímu zpracování (kontrola dat, příprava proměnných, řešení problému chybějících pozorování atd.)
• Typy proměnných (kategorické, ordinální, intervalové), základní metody statistické analýzy (kontingenční tabulky, Chi2 test, korelace)
• Základní metody statistické analýzy (testování hypotéz, klastrová analýza, faktorová analýza)
• Zásady psaní analýz, typy výstupů z výzkumu (monografie, článek, výzkumná zpráva, studie,…), formální náležitosti a citační normy
• Akademické psaní (struktura psaného textu, obsah jednotlivých částí analýzy, zásady psaného projevu)
• Grafické znázornění informací, zásady tvorby grafů a schémat
• Zásady prezentace výsledků výzkumu (příprava prezentace, verbální projev, non-verbální projev)
• Statistický software pro analýzu dat (STATA, R, SPSS)

Povinná literatura

Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN: 9788024601397
De Vaus, David (2013). Surveys in social research. 6th ed. London: Taylor & Francis Ltd. ISBN 0415530180 .
Minot, N. (2009). Using STATA for Survey Data Analysis. Washington: International Food Policy Research Institute.

Doporučená literatura

Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H. (2011). Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3527-6.
Nussbaumer Knaflic, C. (2015). Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. 1st ed. New York: Wiley. ISBN 1119002257 .
Řezánková, H. (2011). Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha: Professional Publishing, ISBN 978-80-7431-062-1