Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Virtuální instrumentace I

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky angličtina
Kód 450-2028/06
Zkratka VI1
Název předmětu česky Virtuální instrumentace I
Název předmětu anglicky Virtual Instrumentation I
Kreditů 6
Garantující katedra Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství
Garant předmětu prof. Ing. Petr Bilík, Ph.D.

Subject syllabus

Přednášky:
1.Virtuální instrumentace jako obecný trend vývoje měřicí techniky, architektura automatizovaného měřicího systému, systémová integrace, základní principy vývojových prostředí používajících principů grafického programování.
2.Úvod do vývojového prostředí LabVIEW, základní principy grafického programování, virtuální přístroj a jeho základní části, princip běhu programu řízeného tokem dat, ladicí prostředky integrované ve vývojovém prostředí.
3.Grafické rozhraní k uživateli a kód v jazyce G. Čelní panel virtuálního přístroje, objekty čelního panelu, módy objektů čelního panelu - ovládací a indikační. Blokový diagram, koncové bloky, uzlové bloky, definice datových cest, SubVI, data-flow.
4.Vytváření čelního panelu, vlastnosti prvků čelního panelu. Datové typy numerických prvků, jejich vlastnosti a změna. Výčtový datový typ. Vlastnosti booleanovských prvků – mechanická akce. Textové řetězce. Subpanel, Listbox. Uživatelsky vytvořená nápověda a popis prvků čelního panelu.
5.Implementace kódu – blokový diagram. Programové struktury: cyklus typu FOR, cyklus typu WHILE, přepínač-větvení, sekvence, blok matematického výrazu, indexace ve vstupních a výstupních tunelech, posuvné registry, polymorfismus funkcí.
6.Kontextová nápověda, vyhledávání příkladů kódu. Techniky ladění, body přerušení, sondy, podmíněné sondy. Zpracování chyb vzniklých za běhu programu. Možnosti automatické dokumentace kódu.
7.Modulární aplikace. Vytváření SubVI, konektor, ikona. Použití SubVI. Polymorfismus základních bloků. Uživatelsky definované objekty čelního panelu, dotváření čelního panelu importem grafiky, možnost animace objektů na čelním panelu.
8.Datové struktury: pole, cluster a práce s nimi. 1D a více dimenzionální pole, funkce pro práci s poli. Inicializace, autoindexace polí. Cluster: určení, vytváření, modifikace, vyčítání prvků.
9.Grafy a vizualizace numerických dat. Rozdělení grafů a využití jednotlivých typů. Modifikace grafické podoby grafů: barvy, rastr, křivky, autoškálování, formáty os, kurzory, legenda grafu. Metody zobrazení více křivek v jednom grafu.
10.Archivace dat v souborech a funkce pro práci se soubory. Zápis a čtení dat ze souboru. Soubory textové, binární, LVM, TDMS, INI. Elementární funkce pro práci se souborem. Pokročilé funkce – výhody/nevýhody. Vytváření cesty k souborům.
11.Funkce pro práci s textovými řetězci, formátování, skenování. Textové řetězce, prvky čelního panelu pracující s textovými řetězci, módy zobrazení, práce s textovými řetězci - úprava, nahrazování, vyhledávání, funkce pro formátování a skenování.
12.Programové architektury aplikace složené z podřízených úloh, předávání dat. Architektura s jednou smyčkou, metody SW obsluhy tlačítek. Stavový stroj v LabVIEW. Paralelní běh 2 smyček a předávání dat mezi nimi: lokální proměnná, globální proměnná, funkční proměnná, síťově sdílená proměnná.
13.Nastavování vlastností běhu virtuálního přístroje - volby spojené s podobou okna virtuálního přístroje a během přístroje, paralelismus v LabVIEW a priorita provádění jednotlivých částí blokového diagramu, používání funkce WAIT pro řízení priority provádění částí blokového diagramu.
14.Uzly vlastností v blokovém diagramu pro programové ovládání vlastností objektů čelního panelu, programové tvoření nabídky objektu typu textové nabídky, uzly vlastností spojené s grafy, volba položek a módu v uzlu vlastností.


Projekty:
Softwarová aplikace v jazyce G zaměřená do měřicí techniky.

Laboratoře:
1.Úvod do vývojového prostředí LabVIEW, grafický programovací jazyk G, základní principy grafického programování, princip Data Flow a jeho implementace v grafickém programovacím jazyce G, modulární programování, ladicí prostředky prostředí LabVIEW.
2.Řídící programové struktury jazyka G, cykly FOR a WHILE, SHIFT registry a jejich použití pro implementaci algoritmu plovoucího průměru.
3.Pole, indexace polí, autoindexace v cyklech, polymorfismus funkcí.
4.Záznamy (clusters), funkce pro práci se záznamy.
5.Grafy, typy grafů, datové struktury pro grafy a práce s nimi. Zadání samostatné práce.
6.Rozhodování, CASE řídicí struktura, Formula Node, Stringy a práce s nimi, soubory, typy datových souborů, práce se soubory.
7.Použití uzlů vlastností pro programové ovládání vlastností objektů čelního panelu
8.Práce s řetězci, úprava, nahrazování, vyhledávání, formátování do/skenování z řetězců.
9.Aplikace složená z více úloh a předávání dat mezi jejími částmi s využitím globální proměnné.
10.Práce se soubory, ukládání dat do textového souboru ve formátu vhodném pro import do tabulkového procesoru a vyčítání těchto souborů.
11.Vytváření dialogových oken a využití voleb běhu virtuálního přístroje, řízení priority při provádění jednotlivých částí blokového diagramu
12.Řešení semestrálního projektu.
13.Řešení semestrálního projektu.
14.Vyhodnocení samostatné práce, test, zápočet.

Literature

[1] VLACH, Jaroslav; HAVLÍČEK, Josef a VLACH, Martin. Začínáme s LabVIEW. Ilustroval Viktorie VLACHOVÁ. Praha: BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-245-9.

[2] WITTASSEK, Tomáš. Virtuální instrumentace I. Učební text. Ostrava: VŠB-TUO, 2012

[3] JENNINGS, Richard a DE LA CUEVA, Fabiola. LabVIEW graphical programming. 5th ed. Mechanical engineering. New York: McGraw-Hill, 2020. ISBN 978-1-260-13526-8 .

[4] BLUME, Peter A. The LabVIEW style book. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2007, xxi, 372 s. ISBN 978-0-13-145835-2.

Advised literature

[1] JOHNSON, Gary W. a JENNINGS, Richard. LabVIEW graphical programming. 4th ed. New York: McGraw-Hill, c2006. ISBN 0-07-145146-3.

[2] BRESS, Thomas J. Effective LabVIEW programming. 1st ed. Allendale: NTS Press, 2013. ISBN 978-1-934891-08-7