Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Základy komunikace, psychologie a etiky v medicíně

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky angličtina
Kód 450-2086/02
Zkratka ZKPaEvL
Název předmětu česky Základy komunikace, psychologie a etiky v medicíně
Název předmětu anglicky Fundamentals of Communication, Psychology and Ethics in Medicine
Kreditů 2
Garantující katedra Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrství
Garant předmětu PhDr. Radka Bužgová, Ph.D.

Osnova předmětu

Přednášky
1.-2. Úvod do obecné psychologie.
3.-4. Úvod do sociální psychologie.
5.-6. Úvod do vývojové psychologie.
7.-8. Úvod do zdravotnické psychologie.
9. Předmět etiky, význam etiky pro zdravotnického pracovníka. Soudobá etika. Zdroje lékařské etiky: Hippokratova přísaha a židovsko-křesťanská tradice (mravní křesťanské desatero).
10. Etické aspekty zdravotnické praxe. Etické povinnosti zdravotnického pracovníka.
11. Vztah mezi právními a etickými normami (právo na informaci, povinnost mlčenlivosti).
12. Práva pacientů.
13. Etické aspekty komunikace.
14. Verbální komunikace. Paralingvistika, Komunikační bariéry.
15. Pravidla efektivní komunikace, Neverbální komunikace.
16. Empatie. Aktivní naslouchání. Devalvace a evalvace v komunikaci.
17. Komunikace v multidisciplinárním týmu, Telefonická a elektronická komunikace.
18. Komunikace s rodinou nemocného - podávání informací, právní aspekty, povinná mlčenlivost.
19. Komunikace s dětmi. Komunikace se seniory. Komunikace s pacienty s demencí.
20. Komunikace s agresivním pacientem. Komunikace s pacienty se zrakovým postižením. Komunikace s pacienty se sluchovým postižením

E-learning

Materiály jsou dostupné v https://lms.vsb.cz/

Povinná literatura

1. BUŽGOVÁ, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-501-0 .
2. HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2. vyd., 2002. ISBN 80-7262-132-7.
3. Zeleníková. Komunikace v ošetřovatelství. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-550-1 .
4. Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, 1988.
5. Křivohlavý, J. Rozhovor lékaře s pacientem. IDVPZ, Brno, 1995.
6. De Vito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008.
7. POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2006. ISBN 80-7013-440-2 .
8. BRAIN, Christine, Julia RUSSELL a Karren SMITH. Edexcel GCSE psychology. Harlow: Pearson Education Limited, 2009. ISBN 978-1-84690-483-7 .
9. CORDELLA, Marisa. The dynamic consultation: a discourse analytical study of doctor-patient communication. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, c2004. Pragmatics & beyond new series. ISBN 90-272-5371-4 .

Doporučená literatura

1. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004.
2. Nakonečný, M. Sociální psychologie. praha, 1999.
3. Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2013.
4. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-71783-08-0.
5. MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha:Grada-Publishing, 2005. ISBN 80-247-1024-2 .
6. Zacharová, E. Zdravotnická psychologie.. Praha: Grada, 2007.
7. POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
8. HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Galén, 1997. ISBN 80-7262-032-0 .
9. Burda, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. NCO NZO, Brno, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8 .
10. KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18X .