Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2003/2004

Programování grafických aplikací

Typ studia magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 456-0106/01
Zkratka PGA
Název předmětu česky Programování grafických aplikací
Název předmětu anglicky Programming graphical applications
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu doc. Dr. Ing. Eduard Sojka

Osnova předmětu

Přednášky:
3D zobrazovací řetězec.
Afinní a projektivní transformace a jejich maticová reprezentace. Transformační matice pro elementární transformace.
Odvození transformačních matic pro různé způsoby zobrazení.
Výpočet osvětlení. Phongův model osvětlení. Rasterizace. Gouraudovo a Phongovo stínování. Výpočet viditelnosti metodou z-buffer.
Nanášení textury. Ořezání částí objektů ležících mimo zorné pole.
OpenGL: Koncepce standardu. Kresba grafických objektů a nastavení atributů. Display list. Modelovací a zobrazovací transformace. Kompozice transformací.

OpenGL: Osvětlení. Definice materiálových vlastností. Nanášení textury.
OpenGL: Kreslení křivek a ploch. Výběr nakreslených objektů.


Počítačové laboratoře:
Na cvičeních posluchači vypracují pod vedením vyučujícího rozsáhlejší zobrazovací program a jeden drobný program v OpenGL.

Povinná literatura

E.Sojka, 3D zobrazovací řetězec a jeho implementace, texty přednášek, 1997.
E.Sojka, Grafický standard OpenGL, texty přednášek, 1997.

Doporučená literatura

J.D.Foley, A. van Dam, Fundamentals of Interactive Computer Graphics. Addison-Wesley 1990.
J.Neider, T.Davis, M.Woo, OpenGL Programming Guide, Addison-Wesley 1993.
E.Sojka, Pokyny k distančnímu studiu.