Přednášky:
1. Úvod, rastrový a vektorový popis (bod, vektor, přímka, souřadný systém), generování objektů v rastru (interpolace).
2. Grafický hardware, funkční schéma (rendering pipeline). Úvod do standardního zobrazovacího řetězce (OpenGL).
3. Reprezentace 3D objektů (polygonální, CSG, procedurální reprezentace). Topologie. Formáty (OBJ apod.).
4. Transformace v PG (translace, rotace, změna měřítka), homogenní souřadný systém.
5. Promítání (perspektiva vs. ortogonální promítání), kamera, ořezání (clipping), rasterizace.
6. Barva, lidské oko, barevné modely, světlo (bodové, reflektor, směrové, plošné). Míchání barev (blending).
7. Osvětlení, intenzita osvětlení, lokální osvětlovací modely (Lambert, Phong), globální osvětlovací modely, BRDF, radiozita, ray-tracing, ambient occlusion, stínování.
8. Textury v OpenGL, texturovací jednotky, texel. UV mapování.
9. Řešení viditelnosti (z-buffer, malířův algoritmus). Skybox, skydome.
10. Optická iluze nerovnosti (bump mapping, normal mapping). Displacement mapping.
11. Stíny v počítačové grafice. Shadow mapping.
12. Úvod do křivek a ploch (Bézierova křivka a plocha).
Na cvičeních budou probírána témata teoreticky vysvětlená na přednáškách.
Cvičení:
1. Opakování matematika, matice apod. Projekt C++, link knihoven.
2. Úvod do moderního OpenGL. Struktura projektu.
3. Objekty v OpenGL, VBO, IBO, glDrawElements, glDrawArrays.
4. Pohledové a projekční transformace (MVP).
5. Shadery (vertex, fragment).
6. Phongův osvětlovací model.
7. Načtení textury (OpenCV), uv-mapování.
8. Viditelnost, skybox, skydome.
9. Normal mapping.
10. Výpočet stínů, Stínové mapy.
11. Pohyb pro křivce.
12. 3D tisk.
1. Úvod, rastrový a vektorový popis (bod, vektor, přímka, souřadný systém), generování objektů v rastru (interpolace).
2. Grafický hardware, funkční schéma (rendering pipeline). Úvod do standardního zobrazovacího řetězce (OpenGL).
3. Reprezentace 3D objektů (polygonální, CSG, procedurální reprezentace). Topologie. Formáty (OBJ apod.).
4. Transformace v PG (translace, rotace, změna měřítka), homogenní souřadný systém.
5. Promítání (perspektiva vs. ortogonální promítání), kamera, ořezání (clipping), rasterizace.
6. Barva, lidské oko, barevné modely, světlo (bodové, reflektor, směrové, plošné). Míchání barev (blending).
7. Osvětlení, intenzita osvětlení, lokální osvětlovací modely (Lambert, Phong), globální osvětlovací modely, BRDF, radiozita, ray-tracing, ambient occlusion, stínování.
8. Textury v OpenGL, texturovací jednotky, texel. UV mapování.
9. Řešení viditelnosti (z-buffer, malířův algoritmus). Skybox, skydome.
10. Optická iluze nerovnosti (bump mapping, normal mapping). Displacement mapping.
11. Stíny v počítačové grafice. Shadow mapping.
12. Úvod do křivek a ploch (Bézierova křivka a plocha).
Na cvičeních budou probírána témata teoreticky vysvětlená na přednáškách.
Cvičení:
1. Opakování matematika, matice apod. Projekt C++, link knihoven.
2. Úvod do moderního OpenGL. Struktura projektu.
3. Objekty v OpenGL, VBO, IBO, glDrawElements, glDrawArrays.
4. Pohledové a projekční transformace (MVP).
5. Shadery (vertex, fragment).
6. Phongův osvětlovací model.
7. Načtení textury (OpenCV), uv-mapování.
8. Viditelnost, skybox, skydome.
9. Normal mapping.
10. Výpočet stínů, Stínové mapy.
11. Pohyb pro křivce.
12. 3D tisk.