Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2022/2023

Podnikatelství a podnikatelský projekt

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0071/01
Zkratka PPP
Název předmětu česky Podnikatelství a podnikatelský projekt
Název předmětu anglicky Business and business project
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu Ing. Igor Černý, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Význam podnikání pro rozvoj ekonomiky a společnosti, úspěch v podnikání.
2. Historický význam podnikatelské činnosti, specifika podnikání v surovinovém průmyslu.
3. Podnikatelské příležitosti a zahájení podnikání v surovinovém průmyslu.
4. Právní aspekty zahájení podnikání, právní předpoklady pro zahájení podnikání v surovinovém průmyslu.
5. Podnikatelský proces jako koloběh kapitálu, zdroje financování podnikatelské činnosti.
6. Management podnikatelských aktivit.
7. Regionální aspekty podnikání, zdroje informací pro podnikatele.
8. Základní struktura podnikatelského plánu. Význam realizačního resumé.
9. Popis firmy a projektu. Nástroje průzkumu a analýzy trhu.
10. Problematika výběru technologie, sestavení plánu výroby. Vývoj, inovace.
11. Personální a prostorové zajištění. Cíle a strategie marketingu.
12. Využití finanční analýzy a výpočtu návratnosti investic v podnikatelském plánu.
13. Sestavení harmonogramu realizace projektu. Studie technicko-ekonomické proveditelnosti projektu.
14. Identifikace faktorů úspěchu, opatření k minimalizaci rizik, přílohy podnikatelského plánu.

E-learning

Pro komunikaci nad rámec prezenčně realizovaných soustředění je používán learning management systém Moodle (lms.vsb.cz), prostřednictvím kterého je umožněna průběžná komunikace nejen mezi vyučujícím a studenty, ale také mezi studenty navzájem.

Povinná literatura

ČERVENÝ, Radim. Business plán: krok za krokem. V Praze: C.H. Beck, 2014. C.H. Beck pro praxi. ISBN 978-80-7400-511-4.
FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Miroslav ŠPAČEK a Ivan SOUČEK. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0434-5.
OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vydání. Přeložil Radek BLAHETA. V Brně: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2.
SRPOVÁ, Jitka. Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4103-1.
SVOBODOVÁ, Ivana a Michal ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0407-9.
OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, NJ: John Wiley, c2010. ISBN 978-0-470-87641-1 .

Doporučená literatura

PAWLICZEK, Adam, Lucja MATUSIKOVÁ a Karel STELMACH. Zakládání podniku a investování: podnikatelský záměr : pro distanční formu studia. 2., přeprac. a dopl. vyd. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2013. ISBN 978-80-7248-838-4 .
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.