Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Zahraniční obchod

Typ studia magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 634-0129/01
Zkratka
Název předmětu česky Zahraniční obchod
Název předmětu anglicky Foreign Trade
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu
Garant předmětu Ing. Marcela Horká

Osnova předmětu

Přednášky: Ing. Marcela Horká
1. Zahraniční obchodní politika – hlavní směry obchodní politiky – autonomní a
tarifní nástroje – netarifní překážky při dovozu a vývozu – devizové restrikce

mezinárodní přeprava a zasilatelství
2. Marketing zahraničního obchodu – úloha marketingu, produktu a zahraničního
prodeje v podnikatelském záměru firmy – modely řízení marketingu – marketing
exportního prodeje, prodejních tras a prodejní strategie – marketing ceny
exportního produktu a doprovodných služeb při exportu
3. Státní podpora vývozu – Česká exportní banka, a.s. Exportní garanční a
pojišťovací společnost, a.s., Česká agentura na podporu vývozu
4. Platební a zajišťovací instrumenty v zahraničním obchodě – rizika v ZO
vyplývající z používáním dokumentárních inkas, akreditivů, směnek a šeků –
financování vývozních a dovozních úvěrů – inkasní a dopravní dokumenty v
platebním styku.
5. Kompenzační obchody – reciproční a clearingové obchody, junktim, barter,
buyback, reexport, switch
6. Celní předpisy při dovozu a vývozu zboží – celní zákon – celní orgány,
organizace a řízení – celní sazebník, režimy a prohlášení, celní dohled a původ
zboží
7. Obchodní smlouvy – zvláštnosti smluv se zahraničními partnery, kupní
smlouvy, smlouva o výhradním prodeji, smlouvy o vázaných obchodech, smlouva o
obchodním zastoupení.
8. Vybrané bankovní a finanční operace – bankovní záruka – factoring,
forfaiting, leasing, a swapy
9. Aktuální problémy světové ekonomiky – obchodně-politické organizace (GATT,
WTO, OECD, EU, NAFTA, CEFTA, AFTA, APEC, dohody o zóně volného obchodu
 Globalizace světového trhu
 Integrace ČR do EU (daňová legislativa, volný pohyb zboží, služeb a
lidského
potenciálu, harmonizace cel, výhody a náklady vstupu ČR do EU)
10. Obchodní jednání se zahraničními partnery – taktika a technika zahraničního
jednání s ohledem na povahovou a národní mentalitu

Cvičení: Ing. Marcela Horká
1. Algoritmus činností při průzkumu vývozních a dovozních možností
2. Celní předpisy při dovozu a vývozu zboží – JCD
3. Státní podpora vývozu – dodavatelské a odběratelské úvěry ČEB, pojištění
EGAP, předexportní a exportní financování
4. Marketing zahraničního obchodu – cenové, kalkulační a devizové propočty
5. Analýza vývozního a dovozního obchodního případu
Vybraná cvičení budou zpracována formou individuálních programů a seminárních
prací.

Povinná literatura

1. Carthy, M. - Perreault, W.: Základy marketingu, Victoria Publishing, Praha,
1995
2. Čichovský, L.: Marketing zahraničního obchodu, RADIX, Praha, 1997
3. Marvanová, M.: Platební styk, ECON, 1996
Časopisy: Obchod - kontakt - marketing,
Hospodářské noviny,
Ekonom

Doporučená literatura

K tomuto předmětu nebyla specifikována žádná doporučená literatura.