1. Po ozřejmění důvodů nutnosti prezentace vědeckých výsledků budou studenti seznámeni s hlavními komunikačními kanály a s druhy vědecké prezentace. Pozornost bude dále zaměřena na závěrečné práce, na typy vědeckých článků a jejich specifika.
2. Bude probrána obecná struktura odborné prezentace – volba názvu, pořadí autorů, klíčová slova, abstrakt a jeho formy, úvod, experimentální data, výsledky, diskuze, závěr, literatura, poděkování – přičemž pozornost bude věnována rozdílům ve struktuře v závislosti na typu prezentace. Studenti obdrží k pročtení krátký článek.
3. Budou probrány různé formáty citací a nástroje k jejich vytváření. Pozornost bude dále věnována zpracování dat ve formě obrázků, grafů, schémat a tabulek. Studenti se pokusí sepsat abstrakt obdrženého článku. Následovat bude diskuze.
4. V návaznosti na předešlé téma budou probrány faktory ovlivňující srozumitelnost výsledků (volba grafu, měřítko, korelace vs. kauzalita, atd.) včetně ukázek. Praktické cvičení zaměřené na identifikaci chyb v grafech a tabulkách.
5. Budou probrány další možné chyby v prezentaci a studenti si vyzkouší jejich identifikaci na příkladech skutečných článků. Studenti budou seznámeni s cílem a průběhem oponentury a revize. Pozornost bude věnována rovněž plagiátorství.
6. Budou představena významná vědecká vydavatelství a různé typy databází. Budou prezentovány služby knihovny na VŠB-TUO a přístup k nim. Pozornost bude věnována rovněž problematice otevřenosti zdrojů. Studenti budou seznámeni s predátorskými časopisy.
7. Praktické ukázky možností databází WoS a Scopus. Budou demonstrována vyhledávání a bude diskutována problematika identifikace autorů. Studenti budou seznámeni s Hirschovým indexem. Bude zadána samostatná práce s databází.
8. Studenti budou seznámeni se základními bibliometrickými pojmy. Budou diskutovány výsledky samostatné práce s databází. Studenti budou seznámeni s dalšími databázemi (ScienceDirect, SpringerLink, atd.).
9. V rámci čistě praktického cvičení studenti provedou rešerši podle tématu své závěrečné práce.
10. Studenti budou seznámeni s metodikou hodnocení vědy v ČR, s kategoriemi oborů, s databázemi RIV a OBD. Začátek přípravy prezentace z vybrané části závěrečné práce.
11. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).
12. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).
13. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).
2. Bude probrána obecná struktura odborné prezentace – volba názvu, pořadí autorů, klíčová slova, abstrakt a jeho formy, úvod, experimentální data, výsledky, diskuze, závěr, literatura, poděkování – přičemž pozornost bude věnována rozdílům ve struktuře v závislosti na typu prezentace. Studenti obdrží k pročtení krátký článek.
3. Budou probrány různé formáty citací a nástroje k jejich vytváření. Pozornost bude dále věnována zpracování dat ve formě obrázků, grafů, schémat a tabulek. Studenti se pokusí sepsat abstrakt obdrženého článku. Následovat bude diskuze.
4. V návaznosti na předešlé téma budou probrány faktory ovlivňující srozumitelnost výsledků (volba grafu, měřítko, korelace vs. kauzalita, atd.) včetně ukázek. Praktické cvičení zaměřené na identifikaci chyb v grafech a tabulkách.
5. Budou probrány další možné chyby v prezentaci a studenti si vyzkouší jejich identifikaci na příkladech skutečných článků. Studenti budou seznámeni s cílem a průběhem oponentury a revize. Pozornost bude věnována rovněž plagiátorství.
6. Budou představena významná vědecká vydavatelství a různé typy databází. Budou prezentovány služby knihovny na VŠB-TUO a přístup k nim. Pozornost bude věnována rovněž problematice otevřenosti zdrojů. Studenti budou seznámeni s predátorskými časopisy.
7. Praktické ukázky možností databází WoS a Scopus. Budou demonstrována vyhledávání a bude diskutována problematika identifikace autorů. Studenti budou seznámeni s Hirschovým indexem. Bude zadána samostatná práce s databází.
8. Studenti budou seznámeni se základními bibliometrickými pojmy. Budou diskutovány výsledky samostatné práce s databází. Studenti budou seznámeni s dalšími databázemi (ScienceDirect, SpringerLink, atd.).
9. V rámci čistě praktického cvičení studenti provedou rešerši podle tématu své závěrečné práce.
10. Studenti budou seznámeni s metodikou hodnocení vědy v ČR, s kategoriemi oborů, s databázemi RIV a OBD. Začátek přípravy prezentace z vybrané části závěrečné práce.
11. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).
12. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).
13. Každý student bude před publikem (ostatní účastníci semináře) prezentovat vybranou část své závěrečné práce. Celkový čas 20 min pro jednoho studenta (10 min prezentace, 10 min diskuze).