Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Terminated in academic year 2011/2012

Řízení jakosti

Typ studia magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-0012/03
Zkratka QM
Název předmětu česky Řízení jakosti
Název předmětu anglicky Quality Management
Kreditů 6
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu prof. Ing. Jiří Plura, CSc.

Subject syllabus

Osnova přednášek
1. Úvod do problematiky jakosti
Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách
trhu.

2. Systémy managementu jakosti.
Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu
jakosti .
Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití.

3. TQM (Total Quality Management)
Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost.

4. Organizace a zabezpečování jakosti.
Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní
politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému
managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury

5. Ekonomika jakosti
Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti.
Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu

6. Certifikace a zkušebnictví
Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody
a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu.

7.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti
Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a
význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení.

8. Jakost a lidský faktor
Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.

9. Jakost v předvýrobních etapách.
Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách
vývoje.QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení
dodavatelů

10. Jakost v etapě realizace produktu
Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich
hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů.

11. Jakost v podvýrobních etapách.
Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní
prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky .Odpovědnost za výrobek.
Měření spokojenosti zákazníků

12. Jakost ve službách a státní a veřejné správě
Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a
veřejné správy

13. Zlepšování jakosti
Atributy zlepšováníí jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová
práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA.

14. Jakost a ekologie
Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům
managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Společenská organizací.odpovědnost

E-learning

Není

Literature

NENADÁL, J. - NOSKIEVIČOVÁ, D. - PETŘÍKOVÁ, R. - PLURA, J. - TOŠENOVSKÝ, J.: Moderní management jakosti. 1. vyd. Praha: Management Press, 2008, 378 s., ISBN 80-7261-071-6
NENADÁL,J.: Měření v systémech managementu jakosti. Praha. Management Press., 2.vydání, 2004, 326 s. , ISBN 80-7261-110-0
PLURA, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti. Praha: Computer Press, 2001, 244 s., ISBN 80-7226-543-1

Advised literature

TOŠENOVSKÝ, J. – NOSKIEVIČOVÁ, D.: Statistické metody pro zlepšování jakosti. Montanex, Ostrava, 2000, 362 s., ISBN 80-7225-040-X