Přednášky: Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc.
1. Historický vývoj managementu jakosti, úvod do problematiky, základní
definice pojmů. Systémy managementu jakosti jako součást podnikového managementu
2. Základní koncepce a přístupy managementu jakosti. Koncepce ISO, koncepce
odvětvových standardů, koncepce TQM
3. Systém managementu jakosti jako soubor navazujících procesů. Model procesu.
Základy procesního managementu.
4. Řízení dokumentů a záznamů. Struktura dokumentace systémů managementu
jakosti. Postupy a význam řízení dokumentů a záznamů.
5.Management jakosti jako trilogie plánování, zabezpečování a zlepšování
jakosti – výklad a charakteristika jednotlivých částí.
6.-7. Procesy zabezpečování jakosti v předvýrobních etapách. Význam
předvýrobních etap pro tvorbu jakosti. Koncepce nákladově-efektová a koncepce
včasné výstrahy. Úvod k aplikaci vybraných metod a nástrojů zabezpečování
jakosti v předvýrobních etapách.
8.-9. Procesy zabezpečování jakosti v nakupování. Význam dodávek pro jakost
produktů. Hodnocení a výběr dodavatelů. Definování požadavků na jakost dodávek.
Ověřování shody dodávek. Hodnocení výkonnosti dodavatelů.
10.-11. Procesy zabezpečování jakosti v realizaci produktů. Vazba managementu
jakosti na operativní řízení procesů. Řízení tzv. zvláštních procesů.
Identifikace a sledovatelnost produktů. Ochrana majetku zákazníka. Skladování a
manipulace s materiálem a jeho význam pro zabezpečování jakosti.
12. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly – význam
a funkce. Samokontrola a předpoklady jejího úspěšného uplatňování
13. Řízení neshodných produktů, význam a postupy. Opatření k nápravě.
Preventivní opatření a jejich realizace.
14. Základy auditování systémů managementu jakosti. Druhy a podstata
auditování. Role auditora a prověřovaného. Vazba auditů na procesy zlepšování.
Cvičení: Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc.
1. Vývoj modelů zabezpečování a managementu jakosti – analýza rozdílů a trendů
2. Seznámení se základními požadavky normy ČSN EN ISO 9001:2001 na systémy
managementu jakosti
3. Řízení dokumentů – řešení případové studie
4. Řízení technických změn – aplikace hry rolí
5. Volba kritérií pro hodnocení a výběr dodavatelů, metody určování závažnosti
kritérií. Metoda párového porovnání.
6. Tvorba kontrolního postupu pro ověřování shody produktů
7. Tvorba vývojového diagramu postupu řízení neshodného produktu
1. Historický vývoj managementu jakosti, úvod do problematiky, základní
definice pojmů. Systémy managementu jakosti jako součást podnikového managementu
2. Základní koncepce a přístupy managementu jakosti. Koncepce ISO, koncepce
odvětvových standardů, koncepce TQM
3. Systém managementu jakosti jako soubor navazujících procesů. Model procesu.
Základy procesního managementu.
4. Řízení dokumentů a záznamů. Struktura dokumentace systémů managementu
jakosti. Postupy a význam řízení dokumentů a záznamů.
5.Management jakosti jako trilogie plánování, zabezpečování a zlepšování
jakosti – výklad a charakteristika jednotlivých částí.
6.-7. Procesy zabezpečování jakosti v předvýrobních etapách. Význam
předvýrobních etap pro tvorbu jakosti. Koncepce nákladově-efektová a koncepce
včasné výstrahy. Úvod k aplikaci vybraných metod a nástrojů zabezpečování
jakosti v předvýrobních etapách.
8.-9. Procesy zabezpečování jakosti v nakupování. Význam dodávek pro jakost
produktů. Hodnocení a výběr dodavatelů. Definování požadavků na jakost dodávek.
Ověřování shody dodávek. Hodnocení výkonnosti dodavatelů.
10.-11. Procesy zabezpečování jakosti v realizaci produktů. Vazba managementu
jakosti na operativní řízení procesů. Řízení tzv. zvláštních procesů.
Identifikace a sledovatelnost produktů. Ochrana majetku zákazníka. Skladování a
manipulace s materiálem a jeho význam pro zabezpečování jakosti.
12. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly – význam
a funkce. Samokontrola a předpoklady jejího úspěšného uplatňování
13. Řízení neshodných produktů, význam a postupy. Opatření k nápravě.
Preventivní opatření a jejich realizace.
14. Základy auditování systémů managementu jakosti. Druhy a podstata
auditování. Role auditora a prověřovaného. Vazba auditů na procesy zlepšování.
Cvičení: Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc.
1. Vývoj modelů zabezpečování a managementu jakosti – analýza rozdílů a trendů
2. Seznámení se základními požadavky normy ČSN EN ISO 9001:2001 na systémy
managementu jakosti
3. Řízení dokumentů – řešení případové studie
4. Řízení technických změn – aplikace hry rolí
5. Volba kritérií pro hodnocení a výběr dodavatelů, metody určování závažnosti
kritérií. Metoda párového porovnání.
6. Tvorba kontrolního postupu pro ověřování shody produktů
7. Tvorba vývojového diagramu postupu řízení neshodného produktu