Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Terminated in academic year 2011/2012

Systémy managementu jakosti I.

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-0045/01
Zkratka QMS I
Název předmětu česky Systémy managementu jakosti I.
Název předmětu anglicky Quality Management Systems I.
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.

Subject syllabus

Přednášky: Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc.
1. Historický vývoj managementu jakosti, úvod do problematiky, základní
definice pojmů. Systémy managementu jakosti jako součást podnikového managementu
2. Základní koncepce a přístupy managementu jakosti. Koncepce ISO, koncepce
odvětvových standardů, koncepce TQM
3. Systém managementu jakosti jako soubor navazujících procesů. Model procesu.
Základy procesního managementu.
4. Řízení dokumentů a záznamů. Struktura dokumentace systémů managementu
jakosti. Postupy a význam řízení dokumentů a záznamů.
5.Management jakosti jako trilogie plánování, zabezpečování a zlepšování
jakosti – výklad a charakteristika jednotlivých částí.
6.-7. Procesy zabezpečování jakosti v předvýrobních etapách. Význam
předvýrobních etap pro tvorbu jakosti. Koncepce nákladově-efektová a koncepce
včasné výstrahy. Úvod k aplikaci vybraných metod a nástrojů zabezpečování
jakosti v předvýrobních etapách.
8.-9. Procesy zabezpečování jakosti v nakupování. Význam dodávek pro jakost
produktů. Hodnocení a výběr dodavatelů. Definování požadavků na jakost dodávek.
Ověřování shody dodávek. Hodnocení výkonnosti dodavatelů.
10.-11. Procesy zabezpečování jakosti v realizaci produktů. Vazba managementu
jakosti na operativní řízení procesů. Řízení tzv. zvláštních procesů.
Identifikace a sledovatelnost produktů. Ochrana majetku zákazníka. Skladování a
manipulace s materiálem a jeho význam pro zabezpečování jakosti.
12. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly – význam
a funkce. Samokontrola a předpoklady jejího úspěšného uplatňování
13. Řízení neshodných produktů, význam a postupy. Opatření k nápravě.
Preventivní opatření a jejich realizace.
14. Základy auditování systémů managementu jakosti. Druhy a podstata
auditování. Role auditora a prověřovaného. Vazba auditů na procesy zlepšování.
Cvičení: Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc.
1. Vývoj modelů zabezpečování a managementu jakosti – analýza rozdílů a trendů
2. Seznámení se základními požadavky normy ČSN EN ISO 9001:2001 na systémy
managementu jakosti
3. Řízení dokumentů – řešení případové studie
4. Řízení technických změn – aplikace hry rolí
5. Volba kritérií pro hodnocení a výběr dodavatelů, metody určování závažnosti
kritérií. Metoda párového porovnání.
6. Tvorba kontrolního postupu pro ověřování shody produktů
7. Tvorba vývojového diagramu postupu řízení neshodného produktu

Literature

1. NENADÁL,J.-NOSKIEVIČOVÁ,D.-PETŘÍKOVÁ,R.-PLURA,J.-TOŠENOVSKÝ,J.: Moderní
systémy řízení jakosti. 2. doplněné vydání. Praha. Management Press. 2002, 282
s.
2. VEBER,J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha. Grada
Publishing. 2002, 163 s.

Advised literature

No advised literature has been specified for this subject.