Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2018/2019

Jakost a lidský faktor

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-0418/01
Zkratka JLF
Název předmětu česky Jakost a lidský faktor
Název předmětu anglicky Quality and Human Factor
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu prof. Ing. Růžena Petříková, CSc.

Osnova předmětu

Přednášky:
1. – 2. Role a význam lidského faktoru v systémech jakosti s přihlédnutím k
současným globálním podmínkám. Řízení lidských zdrojů, vývoj, pojetí, význam.
3. – 4. Význam personálního řízení v systémech jakosti. Realizace a hlavní
úkoly současného personálního řízení v rámci podnikového řízení. Jakost a
spolehlivost lidského výkonu. Podmínky efektivního využívání lidských zdrojů v
procesu řízení jakosti.
5. – 6. Systém řízení lidských zdrojů dle požadavků ČSN EN ISO 9000:2000
(základní principy), člověk v systémech řízení jakosti dle novely ČSN EN ISO
9001:2001.
7. Výchova a vzdělávání pracovníků k jakosti (kap. 6). Efektivnost
výcviku a možnosti monitoringu.
8. – 9. Úloha vrcholového vedení a vedoucích pracovníků při zabezpečování
jakosti. Motivace, komunikace a informovanost v systémech jakosti.
10.-11.Týmová práce při řízení jakosti, tvůrčí tým. Formy týmových činností v
oblasti zabezpečování jakosti (Kroužky jakosti, KAIZEN).
12. Podniková kultura a TQM. Stěžejní atributy výstavby TQM. Systémy
řízení lidských zdrojů a EFQM Model Excellence.
13.–14.Znalostní řízení jako součást komplexní podnikové integrace. Od učící
se organizace ke znalostní společnosti. Odborná způsobilost a hodnocení
zaměstnanců. Role a význam personální certifikace.



Cvičení:
Cvičení bude koncipováno formou pravidelně zadávaných seminářů, konzultací a
osobnostních testů.

1. – 2. Úloha lidí v systémech jakosti. Zpracování konkrétního písemného
zadání, osobnostní test, vyhodnocení.
3. – 4. Návrh efektivního využívání lidských zdrojů v podnikové praxi (písemné
zadání, vyhodnocení, diskuze zadané problematiky, osobnostní test).
5. – 6. Výchova a vzdělávání zaměstnanců. Možnosti výcviku v současné
podnikové praxi. Monitoring a měření efektivnosti vzdělávacích programů.
Příklady. Odborný seminář, vyhodnocení diskuze zadané problematiky. Průběžný
test.
7. – 8. Motivace a hmotná stimulace (motivátory, demotivátory). Příklady
motivačních programů. Podmínky účinné komunikace, bariéry komunikace. Seminář,
vyhodnocení.
9. – 10. Význam týmové práce, tvorba tvůrčích týmů. Ukázky a příklady týmových
činností v současné podnikové praxi. Seminář, test.
11. – 12. Podniková kultura, klíčové aspekty které ovlivňují podnikovou
kulturu. Spokojenost zaměstnanců, monitoring a měření spokojenosti
zaměstnanců. Popisy pracovních míst, kariérový řád. Příklady z praxe.
13. – 14. Osobní kvalita základem všech ostatních kvalit. Od učící se
organizace ke znalostní společnosti. Základy „Knowledge Management“.
Monitoring a měření odborné způsobilosti, příklady, zápočtový test.

E-learning

Stránky fakulty FMMI

Povinná literatura

[1] Bělohlávek, F. – Košťan, P. – Šuleř, O.: Management. Rubico Olomouc, 2001, ISBN 80-85839-45-8
[2] Petříková, R.: Lidé – zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů (Znalostní dimenze jakosti). Edice DOT, Ostrava, 2002, 241 s., ISBN 80-02-01419-1
[3] Nenadál, J. a kol.: Integrovaný systém řízení. Verlag Dashofer, Praha, 2005 (aktualizace 4 x ročně), ISSN 1801-8165 
[4] Petříková, R. a kol.: Lidé v procesech řízení. Professional Publishing, Praha, 2007, ISBN 80-02-01868-0
[5] Hofbruckerová, Z. – Petříková, R, - Lešingrová, R.: Společenská odpovědnost organizací, vyd. DTO CZ, říjen 2008.

Doporučená literatura

1] Zelený, M.: Human System Management. World Scientific Publishing, Singapore, 2005, ISBN 981-02-4913-6 
[2] Imai, M.: KAIZEN, The Key to Japans Competitive Success. McGraw-Hill Publishing Company, Translation: Computer Press, 2004, ISBN 80-251-0461-3
[3] Murphy, S.E. – Riggio, R.E.: The Future of Leadership Development. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey/USA, 2003, ISBN 0-8058-4342-6 
[4] McNabb, D. E.: Knowledge Management in the Public Sector, M.E.Sharpe, Inc. New York, 2007, ISBN 13: 978-0-7656-1727-9.