I. Úvod do studia
· Manažerské kompetence a role
Pojetí práce manažera. Manažerské kompetence. Tři skupiny manažerských rolí.
Význam znalostí, dovedností a schopností na různých úrovních managementu.
II. Sebepoznání a poznání druhých
· Kognitivní styly
MBTI test. Srovnání kognitivních typů.
· Interpersonální percepce
Proces percepce. Faktory ovlivňující proces výběru podnětů. Individuální
rámec percepce. Chyby v percepci. Význam percepce v manažerské práci.
· Zvládání různých stresových situací a jejich účinků v práci manažera
Co je stres, rozměry stresu a vztah stresu k motivaci a chování. Typy
stresorů v manažerské práci. Kdy a jak dochází ke stresu. Příznaky
stresového stavu a následky distresu. Metody a techniky ke snížení distresu
a strategie zvládání stresu pro manažery.
III. Komunikační dovednosti a zvládání konfliktů
· Principy podpůrné komunikace, asertivita pro manažery
Proces komunikace a jeho prvky. Interpersonální komunikace. Bariéry v
interpersonální komunikaci. Asertivní práva a asertivní techniky. Význam
a omezení asertivního jednání pro manažery.
· Naslouchání, neverbální komunikace pro manažery
Zásady aktivní naslouchání. Vybrané aspekty neverbální komunikace v
manažerské práci (při řízení porad, hodnocení zaměstnanců, prezentaci …).
· Zvládání konfliktních situací
Co je konflikt. Proces vývoje konfliktu. Příčiny – zdroje interpersonálních
konfliktů. Důsledky konfliktů v manažerské práci. Reakce manažera na
konflikty. Strategie zvládání konfliktních situací.
IV. Dovednosti /techniky při ovlivňování výkonnosti
· Rozhodování a řešení problémů
Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských
rozhodování. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných
individuálních manažerských metod řešení problémů.
· Delegování pravomoci, odpovědnost
Co je delegování, pravomoc a odpovědnost. Kdy a co delegovat. Centralizace a
delegování. Výhody a bariéry delegování. Postup manažera při delegování.
· Uplatnění moci a vlivu
Ukazatele manažerského vzestupu. Poziční faktory podporující moc manažera.
Model „strategických náhodilostí“. Osobní vlastnosti manažera pro rozvoj
moci. Strategie 3R. Aplikace strategií vlivu používaných manažery k dosažení
souhlasu.
· Použití motivačních teorií v manažerské práci
Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace
(Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom,
Skinner, Porter – Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci
manažera.
· Manažerské strategie zvyšování motivace
Model pracovní motivace. Přehled různých strategií zvyšování motivace a
jejich nástrojů (řízení a měření odměňování, nové formy práce, rozvoj a
participace, MBO aj.).
V. Dovednosti/techniky při vedení jednotlivců a týmů
· Dovednosti manažerů (lídrů) při vedení lidí
Vedení založené na rysech manažera. Vedení založené na osobních kvalitách
a způsobu chování (kontinuum vedení, manažerská mřížka). Situační teorie
vedení (kontigenční teorie, vedení cesta – cíl, Vroom a Yetton, Hersey a
Blanchard). Transformační a transakční vedení.
· Vliv manažerské práce na skupinovou dynamiku
Pracovní skupina. Klasifikace skupin v organizaci. Co ovlivňuje skupinovou
efektivitu. Fáze vývoje výkonu pracovní skupiny.
· Tým, týmová práce a koučování týmu
Vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Základní pravidla týmové
práce. Činnosti podporující zlepšení skupinového výkonu. Chyby při
vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Koučování. Metoda koučování
GROW. Role kouče.
· Manažerské kompetence a role
Pojetí práce manažera. Manažerské kompetence. Tři skupiny manažerských rolí.
Význam znalostí, dovedností a schopností na různých úrovních managementu.
II. Sebepoznání a poznání druhých
· Kognitivní styly
MBTI test. Srovnání kognitivních typů.
· Interpersonální percepce
Proces percepce. Faktory ovlivňující proces výběru podnětů. Individuální
rámec percepce. Chyby v percepci. Význam percepce v manažerské práci.
· Zvládání různých stresových situací a jejich účinků v práci manažera
Co je stres, rozměry stresu a vztah stresu k motivaci a chování. Typy
stresorů v manažerské práci. Kdy a jak dochází ke stresu. Příznaky
stresového stavu a následky distresu. Metody a techniky ke snížení distresu
a strategie zvládání stresu pro manažery.
III. Komunikační dovednosti a zvládání konfliktů
· Principy podpůrné komunikace, asertivita pro manažery
Proces komunikace a jeho prvky. Interpersonální komunikace. Bariéry v
interpersonální komunikaci. Asertivní práva a asertivní techniky. Význam
a omezení asertivního jednání pro manažery.
· Naslouchání, neverbální komunikace pro manažery
Zásady aktivní naslouchání. Vybrané aspekty neverbální komunikace v
manažerské práci (při řízení porad, hodnocení zaměstnanců, prezentaci …).
· Zvládání konfliktních situací
Co je konflikt. Proces vývoje konfliktu. Příčiny – zdroje interpersonálních
konfliktů. Důsledky konfliktů v manažerské práci. Reakce manažera na
konflikty. Strategie zvládání konfliktních situací.
IV. Dovednosti /techniky při ovlivňování výkonnosti
· Rozhodování a řešení problémů
Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských
rozhodování. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných
individuálních manažerských metod řešení problémů.
· Delegování pravomoci, odpovědnost
Co je delegování, pravomoc a odpovědnost. Kdy a co delegovat. Centralizace a
delegování. Výhody a bariéry delegování. Postup manažera při delegování.
· Uplatnění moci a vlivu
Ukazatele manažerského vzestupu. Poziční faktory podporující moc manažera.
Model „strategických náhodilostí“. Osobní vlastnosti manažera pro rozvoj
moci. Strategie 3R. Aplikace strategií vlivu používaných manažery k dosažení
souhlasu.
· Použití motivačních teorií v manažerské práci
Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace
(Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom,
Skinner, Porter – Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci
manažera.
· Manažerské strategie zvyšování motivace
Model pracovní motivace. Přehled různých strategií zvyšování motivace a
jejich nástrojů (řízení a měření odměňování, nové formy práce, rozvoj a
participace, MBO aj.).
V. Dovednosti/techniky při vedení jednotlivců a týmů
· Dovednosti manažerů (lídrů) při vedení lidí
Vedení založené na rysech manažera. Vedení založené na osobních kvalitách
a způsobu chování (kontinuum vedení, manažerská mřížka). Situační teorie
vedení (kontigenční teorie, vedení cesta – cíl, Vroom a Yetton, Hersey a
Blanchard). Transformační a transakční vedení.
· Vliv manažerské práce na skupinovou dynamiku
Pracovní skupina. Klasifikace skupin v organizaci. Co ovlivňuje skupinovou
efektivitu. Fáze vývoje výkonu pracovní skupiny.
· Tým, týmová práce a koučování týmu
Vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Základní pravidla týmové
práce. Činnosti podporující zlepšení skupinového výkonu. Chyby při
vytváření vysoce efektivních pracovních skupin. Koučování. Metoda koučování
GROW. Role kouče.