Skip to main content
Skip header
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Marketing

Type of study Bachelor
Language of instruction Czech
Code 116-0300/04
Abbreviation MG
Course title Marketing
Credits 5
Coordinating department Department of Marketing and Business
Course coordinator Ing. Kamila Poláková, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Trh jako východisko marketingu
Vymezení trhu. Základní subjekty trhu. Tržní cyklus. Potřeby a jejich klasifikace. Typy poptávky.
Příčiny vzniku marketingu. Historické souvislosti. Návaznost na podnikatelské filosofie.
Podstata marketingu, cíle a funkce marketingu. Aplikace marketingových koncepcí v praxi. Marketing jako podniková funkce. Strategický marketing.

2. Marketingové prostředí
Struktura marketingového prostředí. Vlivy makroprostředí – ekonomické, politicko-právní, demografické, sociálně-kulturní, přírodní, technologické. Tržní prostředí (mezoprostředí) - zákazníci, dodavatelé, konkurence, zprostředkovatelé, veřejnost. Vnitřní prostředí organizace (mikroprostředí).

3. Informační zabezpečení marketingu
Význam informací pro marketing. Typy a zdroje informací a požadavky na ně. Sekundární a primární zdroje informací. Práce s informacemi v rámci marketingového systému podniku.
Marketingový informační systém (MIS). Podstata a struktura MIS. Vnitřní systém informací. Marketingové zpravodajství.
Marketingový výzkum jako specifický zdroj informací. Cíl a význam marketingového výzkumu. Plán výzkumu a postup tvorby marketingového výzkumu. Proces marketingového výzkumu – přípravná a realizační část. Metody sběru dat. Možnosti a omezení marketingového výzkumu.

4. Segmentace trhu, marketingový mix
Segmentace – definice, typy a význam pro rozhodování v marketingu. Proces segmentace. Základní přístupy k trhu (nediferencovaný, diferencovaný a koncentrovaný marketing). Segmentace trhu a výběr cílových trhů. Tvorba tržní pozice.
Vymezení a specifika jednotlivých trhů. Spotřební trh (B2C) – charakteristika, chování zákazníka na spotřebním trhu. Business trh (B2B) – charakteristika, chování zákazníka na business trhu. Kritéria segmentace na B2B a B2C trhu.
Marketingový mix. Definice marketingového mixu. Účel marketingového mixu a jeho pozice v procesu marketingového řízení. Struktura marketingového mixu – modely dle Mc Carthyho, víceprvkové modely. Všeobecné zásady tvorby marketingového mixu. Strategie a taktika marketingového mixu.

5. Produkt jako prvek marketingového mixu
Definice produktu. Klasifikace produktů. Funkce produktu.
Koncepce totálního produktu.
Produktová politika. Produktové analýzy a strategie.
Vývoj nového produktu. Vymezení pojmu nový produkt. Specifika a bariéry vývoje nového produktu. Proces vývoje nového produktu.

6. Cyklus tržní životnosti produktu (Product Life Cycle - PLC)
Postata koncepce PLC. Křivka PLC. Charakteristika jednotlivých etap PLC. Faktory ovlivňující průběh PLC.
Marketingové strategie v jednotlivých etapách PLC. Kritika koncepce PLC.
7. Cena jako prvek marketingového mixu
Definice ceny. Specifika ceny v rámci marketingového mixu. Cenový mix.
Komplexní přístup k tvorbě cen. Přístupy ke stanovení ceny. Faktory ovlivňující tvorbu cen – vnější a vnitřní. Fáze procesu stanovení ceny.
Metody tvorby cen. Dialogový přístup k tvorbě ceny. Nákladové metody (úplných nákladů, neúplných nákladů). Tržní metody tvorby cen.
Přizpůsobení ceny podmínkám trhu. Nástroje kondiční politiky. Cenové slevy a srážky, příplatky, přídavky. Propagační a diskriminační tvorba cen. Oceňování výrobkového mixu.
Cenové změny a reakce na ně.

8. Distribuce jako prvek marketingového mixu
Definice distribuce. Postavení distribuce v rámci marketingového mixu. Cíle a funkce distribuce. Distribuční články a distribuční cesty.
Distribuční cesty. Úrovně distribučních cest. Tradiční distribuční cesta. Procesy v distribuci. Funkce distributora.
Fyzická distribuce – definice a cíle. Činnosti fyzické distribuce. Náklady logistického systému.
Velkoobchod a maloobchod. Charakteristika a funkce VO. Třídění VO. Charakteristika a funkce MO. Třídění MO.

9. Distribuční systémy a distribuční politika
Distribuční strategie. Rozhodování o distribučních cestách. Projektování struktury distribuční cesty. Specifika distribuce na B2C a B2B trhu.
Distribuční politika. Řízení a organizace distribuční cesty – výběr, úkoly, motivace a hodnocení členů distribuční cesty.
Konflikty v distribuci a distribuční systémy. Příčina vzniku konfliktů v distribuci. Úrovně konfliktů v distribuci. Definice a podstata distribučních systémů. Klasifikace distribučních systémů. Změny v distribučním systému.

10. Marketingová komunikace jako prvek marketingového mixu
Pojetí marketingové komunikace. Funkce marketingové komunikace. Modely pro marketingovou komunikaci.
Marketingový komunikační mix a jeho struktura. Faktory ovlivňující marketingovou komunikaci.

11. Strategie a řízení marketingové komunikace
Strategie marketingové komunikace. Proces tvorby komunikační strategie a charakteristika jednotlivých fází.

12. Strategie marketingového mixu
Východiska pro tvorbu strategie marketingového mixu. Vztah celkové marketingové strategie a strategií jednotlivých prvků marketingového mixu.
Marketingové řízení. Definice a činnosti marketingového řídícího procesu. Etapy marketingového řízení. Marketingové strategie.

13. Marketingové řízení v praxi
Aktuální trendy v marketingu.
Současné využití marketingu v praxi.

Povinná literatura

ARMSTRONG, Garry and Philip KOTLER. Marketing: An Introduction. 15th ed. Harlow: Pearson, 2022. 704 p. ISBN 9780137476459 .
GREWAL, Dhruv and Michael LEVY. Marketing. 8th ed. New York: McGraw Hill, 2021. 736 p. ISBN ‎ 978-1260717433.
KOTLER, Philip, Kevin KELLER, Mairead BRADY, Malcolm GOODMAN and Torben HANSEN. Marketing Management. 4th European ed. Harlow: Pearson, 2019. 840 p. ISBN‎ 978-1292248448.

Doporučená literatura

KOTLER, Philip and Gary ARMSTRONG. Principles of Marketing. 18th ed. Harlow: Pearson, 2020. 731 p. ISBN 9781292341132 .
PERREAULT, William, Joseph CANNON and E. Jerome McCARTHY. Essentials of Marketing. 17th ed. New York: McGrow Hill, 2020. 800 p. ISBN 978-1264024063 .
PRIDE, William M. and O. C. FERRELL. Foundations of Marketing. 9th ed. Boston: Cengage Learning, 2021. 592 p. ISBN ‎ 978-0357129463.