Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2009/2010

Statistical Methods in Marketing

Type of study -
Language of instruction Czech
Code 151-0105/01
Abbreviation STMM
Course title Statistical Methods in Marketing
Credits 2
Coordinating department Department of Mathematical Methods in Economics
Course coordinator prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.

Subject syllabus

1. Marketingový výzkum: K čemu slouží Marketingový Výzkum (MV) Jaké informace
jsou zapotřebí při rozhodování v marketingu Co je marketingový informační
systém Jaký je význam statistických metod v marketingu Co jsou primární a
sekundární data Které typy studií se využívají v MV

2. Měření v marketingovém výzkumu: Škály měření Pojem měření Prvky měření
Přesnost měření Návrh měření Měření postojů

3. Vzorkování a rozsah výběru: Výběrové šetření (vzorkování) Metody výběru
Obecné metody stanovení rozsahu výběru Výběrová rozdělení

4. Metody stanovení rozsahu výběru: Stanovení rozsahu vzorku pro výběrový
průměr s danou přesností Stanovení rozsahu vzorku pro výběrový podíl s danou
přesností Stanovení rozsahu vzorku s multinomickým rozdělením Stanovení
rozsahu
vzorku pro jednostupňové stratifikované náhodné výběry Stanovení rozsahu
vzorku
pro jednostupňové klastrové výběry

5. Redukce dat a statistické charakteristiky: Co znamená redukce dat
Marketingový výzkum nového syceného nealkoholického nápoje (dále jen „Studie“)
Vytváření nových charakteristik Histogram četnosti Kontingenční tabulky
Charakteristiky polohy Charakteristiky variability

6. Testování hypotéz - parametrické testy: Co přináší parametrické testování
statistických hypotéz Jednostranné a oboustranné testy Jednovýběrový t-test
střední hodnoty Dvouvýběrový t-test střední hodnoty Dvouvýběrový párový t-test
střední hodnoty Řešení příkladů ze Studie

7. Testování hypotéz - neparametrické testy:Co přináší neparametrické
testování
statistických hypotéz Mediánový test Chi-kvadrát test pro jeden
výběr Kolomogorov-Smirnovův test Chi-kvadrát test pro dva výběry Mann-
Whitneyův
test Wilcoxonův párový (znaménkový) test Ilustrace na příkladech ze Studie

8. Analýza rozptylu: Co je analýza rozptylu - ANOVA v marketingu
Jednofaktorová
ANOVA Příklady ze studie a seminární práce
Dvoufaktorová ANOVA Ilustrace na příkladech ze Studie

9. Míry asociace: Co jsou míry asociace Podmínky správného výběru metody
stanovení míry asociace Míry asociace mezi 2 znaky:
- nominální data (koeficienty kontingence)
- ordinální data (pořadové koeficienty korelace)
- poměrová/inervalová data (koeficienty korelace)
Míry asociace mezi více znaky

10. Regresní a korelační analýza:Co je regresní analýza (RA - jednoduchá,
vícenásobná, lineární, nelineární) Co je podstatou jednoduché lineární RA
(bodový diagram, regresní přímka, regresní koeficienty, přiléhavost -
koeficient determinace, testy hypotéz) Co je podstatou jednoduché nelineární
RA
(základní typy nelinearity, Törnquistovy křivky) Vícenásobná lineární RA
(kritérium/prediktory, regresní nadrovina, koeficient determinace) Jak použít
VRA pro nominální prediktory Problém multikolinearity a korelační koeficienty

11. Prognózování tržeb: Co jsou prognózy (tržeb) Jak prognóza souvisí s
životním cyklem výrobku, 3 skupiny prognostických metod (krit. odhadu, čas.
řad, kauzální )Dekompoziční metody časových řadTrendová složka, její hlavní
typy a metody Analytické a syntetické metody stanovení trenduPříklady v Excelu
a SPSS

12. Metody prognózování časových řad: Sezónní složka, základní metody a
příklady Model konstatntní sezónnosti Náhodná složka, její vlastnosti a
testovaní hypotéz Prognózování v ČŘ: bodové a intervalové prognózy Co jsou
kauzální prognostické metody Příklady

Literature

1. Ramík, J., Statistické metody v marketingu - modul I, Statistical methods in marketing - I (in Czech), EkF - VŠB, Ostrava 2003.
2. Ramík, J., Statistické metody v marketingu - modul II, Statistical methods in marketing - II (in Czech), EkF - VŠB, Ostrava 2003.

Advised literature

1. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika A., Statistics A (in Czech), SU OPF, Karviná, 2000.
2. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika B. Statistics B (in Czech), SU OPF, Karviná, 2000.
3. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika pro ekonomy. Statistics for Economists (in Czech), CD - ROM, SU OPF, Karviná, 2001.
4. M. Přibová: Marketingový výzkum v praxi. Marketing research in practice (in Czech), Grada, Praha, 1996.
5. T.H. Wonnacot, R.J. Wonnacot: Statistika pro obchod a hospodářství, (in Czech),Victoria
Publishing, Praha, 1993.
6. D.S. Tull, D.I. Hawkins: Marketing research - Measurement & Method.
Macmillan Publ.Comp., N. York, Oxford, Singapore, Sydney, 1993.
7. Software: MS Excel(Nástroje, Analýza dat), SPSS