Skip to main content
Skip header
Ukončeno v akademickém roce 2012/2013

Marketing and Management in Public Administration

Type of study Bachelor
Language of instruction Czech
Code 153-0452/01
Abbreviation MaM VS
Course title Marketing and Management in Public Administration
Credits 3
Coordinating department Department of Public Economics
Course coordinator Ing. Bc. Jiří Bečica, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Management in Public Administration
- definition of management in public administration, differences in approaches to management in public administration and private sector
- roles and functions of manager in public administration and his education
2. Management and Its Principles in the Modern Management of Municipalities and Regions
- most serious issues of cities and villages
3. Public Sector and Strategic Management
- strategic decision-making at level of public administration
- strategic planning, decision-making and coordination role of public administration
4. Public Administration and Management in Human Resources
- planning and human resources management in public and private sectors
5. Budgeting and Financial Management
- financial management, its conditions and tools in public sector
6. Marketing Control and the Environment
- phases of marketing control
- macro and micro-environment of municipalities
7. Information Systems and the Impact of Marketing
- information systems and marketing research
8. Application of marketing in terms of cities and villages
- marketing needs and objectives of municipalities
- implementation of marketing strategy at municipal level
9. Marketing mix in Municipality
- product of municipality, its price and distribution
10. Communication Mix
- tools, promotion, advertising and public relations
11. Strategic Planning in municipalities
- SWOT analysis at municipal level

Povinná literatura

FORET, M. Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2006. 443 s. ISBN 80-251-1041-9.
GALVASOVÁ, I. A kol. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. 1. vyd. Brno: Georgetown, 2007. 140 s. ISBN 80-251-20-9.
JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. 178 s. ISBN 80-7169-750-8.
LACINA, K. Management ve veřejné správě. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000. 35 s. ISBN 80-7194-298-7.
WRIGHT, G., NEMEC, J. Management veřejné správy, teorie a praxe, zkušenosti z transformace veřejné správy ze zemí střední a východní Evropy. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2003. 419 s. ISBN 80-86119-70-X.

Doporučená literatura

KOTLER, P. Marketing od A do Z: osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Praha: Management Press, 2003. 203 s. ISBN 80-7261-082-1.
KARLÍČEK, M., ZAMAZALOVÁ, M. a kol. Marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. 176 s. ISBN 978-80-245-1601-1.
HESKOVÁ, M., ŠTARCHOŇ, P. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. 180 s. ISBN 978-80-245-1520-5.
VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-2721-9.
MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 2. rozš. A přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 205 s. ISBN 80-247-1678-X.
ŠTRACH, P. Mezinárodní management. Praha: Grada Publishing, 2009. 167 s. ISBN 978-80-247-2987-9.
REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ, J., a kol. Jak řídit kraj, město, obec: rukověť územní samosprávy. II. díl, Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 178 s. ISBN 80-210-2955-2.
VILAMOVÁ, Š. Jak získat finanční zdroje Evropské unie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 196 s. ISBN 80-247-0828-0.
ŠPOK, R. Rozvoj územní veřejné správy v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie. 1. vyd. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2004. 207 s. ISBN 80-239-4100-3.
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů.
Týdeník Ekonom. ISSN 1210-0714 .
Moderní obec. ISSN 1211-0507 .
Obec a finance. ISSN 1212-1363 .
Veřejná správa. ISSN 0027-8009 .