Skip to main content
Skip header

Integration of the handicapped in the society

Summary

Cílem předmětu je vhled a porozumění aspektům života lidí s handicapem. Předmět se dotýká odstraňování psychických bariér studentů vůči lidem se speciálními potřebami, které jsou často způsobeny nedostatkem informací. Studenti budou seznamováni se způsobem života, možnostmi vzdělávání, pracovního a společenského začlenění osob zdravotně postižených. Studenti získají přehled o současném systému služeb poskytovaných lidem se speciálními potřebami a s možnou psychologickou i lidskou pomocí. Budou jim vysvětleny způsoby vyrovnávání se s handicapem jak po stránce psychické, tak po stránce technické – získají základní přehled nabídky kompenzačních pomůcek pro zrakově handicapované. Důležitým tématem jsou předsudky a stereotypy společnosti vůči postiženým lidem a cesty vedoucí k jejich odstraňování. Cílem předmětu je dosáhnout u studentů vyššího stupně porozumění lidem s handicapem a vytvářením vhodných podmínek pro jejich integraci.
Teoretické poznatky jsou doplněny praktickými cvičeními. Bližší kontakt je navozován při setkáních se studenty a osobami se speciálními potřebami a s externími specialisty v dané oblasti.
Studenti si rozšiřují praktické znalosti a dovednosti v rámci celosemestrální týmové práce, kterou v závěru obhajují před svými kolegy.
Předmět je podporován studijními materiály, aktivitami a komunikací studujících prostřednictvím online kurzu v LMS Moodle.

Literature

ČÁLEK, O.: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. 2. vyd. Praha, SPN, 1989
ČÁLEK, O. : Jak pomoci při oslabení nebo ztrátě zraku? Praha, Svaz invalidů v
ČSR, 1987
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. : Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele.
1. vyd., Praha, 1997
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.: Tyflopedie. Brno, PAIDO, 1998
KŘIVOHLAVÝ, J. : Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Nakladatelství
Svoboda, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. A KOL.: Tyflopedie I - III. Olomouc, Rektorát
Univerzity Palackého v Olomouci, 1988, 1989, 1991
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL.: Dětská klinická psychologie. 3.vyd. Praha,
Grada, 1997VÁGNEROVÁ, M. : Psychopatologie pro pomáhající profese Portál, 2004.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S.: Psychologie handicapu. 2. vyd.
Praha, Karolinum, 2004

Advised literature

ČÁLEK, O.: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. 2. vyd. Praha, SPN, 1989
ČÁLEK, O. : Jak pomoci při oslabení nebo ztrátě zraku? Praha, Svaz invalidů v ČSR, 1987
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. : Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. vyd., Praha, 1997
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.: Tyflopedie. Brno, PAIDO, 1998
KŘIVOHLAVÝ, J. : Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Nakladatelství Svoboda, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. A KOL.: Tyflopedie I - III. Olomouc, Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1988, 1989, 1991
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL.: Dětská klinická psychologie. 3.vyd. Praha, Grada, 1997VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese Portál, 2004.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S.: Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha, Karolinum, 2004


Language of instruction čeština
Code 167-0302
Abbreviation IHveS
Course title Integration of the handicapped in the society
Coordinating department Innovative Education Institute
Course coordinator RNDr. Jana Hrubá, Ph.D.