Skip to main content
Skip header
Terminated in academic year 2012/2013

Strategic Management

Type of study Doctoral
Language of instruction Czech
Code 634-0931/01
Abbreviation
Course title Strategic Management
Credits 10
Coordinating department Department of Economics and Management in Industry
Course coordinator doc. Ing. Václav Nétek, CSc.

Subject syllabus

1. Obecná problematika strategického řízení. Vymezení pojmu strategie a
strategického řízení. Přínos strategického řízení. Úrovně strategického
řízení.
Tvůrci strategií a jejich zodpovědnost v procesu formulace strategie.
2. Modely strategického vývoje. Strategický vývoj jako manažerský záměr.
Strategický vývoj jako výsledek kulturních a politických procesů. Dosazený
strategický vývoj.
3. Poslání a strategické cíle podniku. Význam poslání. Obsah a charakteristiky
úspěšného poslání. Strategické cíle, jejich význam a základní vlastnosti.
Hierarchie cílů podniku.
4. Strategická analýza. Analýza prostředí. Analýza makrookolí. PEST analýza.
Porterův diamant. Scénáře budoucího vývoje okolí.
5. Analýza konkurenčního okolí. Model pěti sil. Analýza strategické skupiny.
Analýza životního cyklu oboru. Atraktivita odvětví. Analýza konkurence.
Analýza
hodnot vnímaných zákazníky.
6. Analýza vnitřních zdrojů a schopností podniku. Audit zdrojů. Klíčové
kompetence firmy. Benchmarking. Analýza hodnototvorného řetězce.
7. SWOT analýza. Analýza zranitelnosti. Odhad konkurenční síly. Konkurenční
výhoda. Kritické faktory úspěchu.
8. Strategie na úrovni podniku. Růstové, stabilizační a defenzivní strategie.
Strategie koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku. Inovační strategie.
Akvizice. Strategie horizontální a vertikální integrace a soustředěné a
složené
diverzifikace. Strategické aliance, joint venture. Fúze, holding. Strategie
redukce, rozdělení a likvidace. Outsorcing.
9. Strategie nadnárodních společností. Portfolio analýza. Boston Consulting
Group matice. Matice General Electric. Hoferova matice. Matice mateřské
organizace.
10. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek. Porterovy konkurenční
strategie. Organizační důsledky konkurenčních strategií. Strategické hodiny.
Zásadní změny vedoucí k dosažení a udržení vedoucí role na trhu.
11. Funkcionální strategie. Strategie marketingová a finanční. Výrobní
strategie. Strategie lidských zdrojů. Strategie výzkumu a vývoje.
12. Zhodnocení a výběr strategie. Určení vhodnosti, přijatelnosti a
proveditelnosti strategie. Finančněekonomické hodnocení strategie. Analýza
hodnoty vnímané akcionáři. Analýza rizika. Vícekriteriální rozhodování.
13. Implementace strategie. Model a struktura organizace. Uspořádání zdrojů a
příprava zdrojových plánů. Zásady úspěšné implementace strategie. Projektové
řízení. Restrukturalizace, reorganizace, reengineering. Strategická kontrola.
14. Řízení strategické změny. Typy a diagnóza potřeby strategické změny.
Analýza silového pole. Styly řízení změny. Techniky snižování odporu vůči
změnám.

Literature

[3] LYNCH R. Strategic Management. Pearson, 2015.
[4] VOLBERDA H.W., MORGAN R.E. Strategic Management: Competitiveness & Globalization: Concepts & Cases, Cengage Learning EMEA, 2011.

Advised literature

[3] MAGRETTA J. Understanding Michael Porter: The Essential Guide to Competition and Strategy. Harvard Business Review Press, 2011.
[4] RUMELT R. Good Strategy/Bad Strategy: The Difference and why it Matters. Profile Books, 2012.