Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2005/2006

Management malé a střední firmy

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 115-0342/01
Zkratka MMSF
Název předmětu česky Management malé a střední firmy
Název předmětu anglicky Management of Small and Medium - Size Enterprise
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra managementu
Garant předmětu doc. Ing. Marie Mikušová, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Charakteristika drobného podnikání.
- Specifické příčiny neúspěchu malých a středních podniků.
- Organizačně právní aspekt podnikání.
2. Tvorba podnikatelské filozofie.
- Podnikatelský záměr.
- Rizika podnikání.
3. Založení vlastní firmy.
- FO, PO.
- Společník a jednatel s.r.o.
- Povinnosti a odpovědnost podnikatele - společníka, jednatele.
4. Podnikatel jako zaměstnavatel.
- Hlavní a vedlejší pracovní poměr.
- Manželé a podnikání.
- Rodinné podnikání.
- Zaměstnávání cizinců.
5. Provozní aspekty podnikání.
- Nebytové prostory.
- Založení podniku.
- Převzetí stávajícího podniku.
- Franchising.
6. Organizace a plánování.
- Miniplán a jeho tvorba.
- Organizační struktury malých a středních podniků.
7. Financování firmy.
- Vlastní a cizí zdroje financování.
- Řešení platební neschopnosti.
8. Marketing malých a středních firem.
- Úloha marketingu v malých a středních firmách.
- Chování firmy vůči konkurenci.
9. Psychologie řídících činností v podmínkách malé firmy.
10. Podnikatel a pojištění.
- OSSZ.
- Zdravotní pojišťovny.
11. Podnikatel a daně.
- Daňové povinnosti podnikatele.
- Kontroly ze strany státních orgánů (ŽÚ, FÚ, OSSZ, ČOI, ÚP apod.).
12. Technické aspekty podnikání.
- Ochrana spotřebitele. Životní prostředí a chování firmy vůči němu.
- Podnikatelské riziko.
- Rizikový a rozvojový kapitál v životě malých a středních firem.
- Volba zahraničního partnera.
13. Přerušení, ukončení podnikatelské činnosti.

Povinná literatura

FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0939-2.
KORÁB, V., A. HANZELKOVÁ a M. MIHALISKO. Rodinné podnikání. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1843-6.
SRPOVÁ, J., V. ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
SRPOVÁ, J., I. SVOBODOVÁ, P. SKOPAL a T. ORLÍK. Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1.
STAŇKOVÁ, Anna. Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-926-9.
SYNEK Miloslav a kolektiv. Manažerská ekonomika. 5., akt. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3494-1.
VEBER, J., J. SRPOVÁ a kol. Podnikání malé a střední firmy. 2. akt. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2409-6.
Právní předpisy
Odkazy na aktuální prameny

Advised literature

BLÁHA, J., A. MATEICIUC a Z. KAŇÁKOVÁ. Personalistika pro malé a střední firmy. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0374-9.
DVOŘÁČEK, Jiří. Audit podniku a jeho operací. Praha: C.H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-809-6.
KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení: Teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.
KOTLER, Philip a John A. CASLIONE. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Překlad Tomáš Juppa. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2599-1.
MIKUŠOVÁ, Marie. Podnikání v praxi. Praktický průvodce pro podnikatele. Ostrava: Arnet On Line, 2004. ISBN 80-239-3195-4.
NENADÁL, Jiří. Management partnerství s dodavateli. Nové perspektivy firemního nakupování. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-152-6.
TYRLIK, Otto. Provozní management. 1. vyd. Ostrava: VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2007. ISBN 978-80-248-1623-4 .