Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Mezinárodní podnikání

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 120-0373/01
Zkratka MEP
Název předmětu česky Mezinárodní podnikání
Název předmětu anglicky International Business
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra mezinárodních ekonomických vztahů
Garant předmětu Ing. Bc. Monika Mynarzová, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Úvod do problematiky mezinárodního podnikání.
2. Podnikání na mezinárodních trzích, podstata, specifika a rizika. Globalizační tendence ve světové ekonomice a podnikání na mezinárodních trzích. Prostředí v mezinárodním podnikání (ekonomické, politické, právní, technologické, sociální a kulturní).
3. Podnikatelské aktivity a jejich internacionalizace. Teoretické přístupy k internacionalizaci podnikatelských aktivit (internalizační teorie, teorie mezinárodního životního cyklu produktu, krokové přístupy, síťový přístup aj.).
4. Teorie mezinárodního podnikání.
5. Subjekty realizující mezinárodní podnikatelské aktivity a jejich kategorizace. Měření míry internacionalizace podnikatelských subjektů.
6. Nadnárodní podniky, jejich vznik a rozvoj. Formy uspořádání nadnárodních podniků. Nadnárodní společnosti v Evropské unii a České republice.
7. Malé a střední podniky a jejich specifika v mezinárodním podnikání. Podpora malých a středních podniků z národních i mezinárodních zdrojů. Podpora mezinárodních aktivit malých a středních firem.
8. Management mezinárodních podnikatelských aktivit. Rozhodnutí při internacionalizaci podnikatelských aktivit (o vstupu, o lokalizaci podnikatelských aktivit, o metodě vstupu).
9. Faktory determinující internacionalizaci podnikatelských aktivit. Faktory vnějšího prostředí (prostředí národního státu, prostředí světové ekonomiky). Faktory interního prostředí.
10. Mezinárodní podnikání prizmatem finančních aspektů (zdroje financování mezinárodního podnikání, finanční řízení v mezinárodním podnikání). Mezinárodní finance (finanční systém, měnové kurzy, PZI).
11. Mezinárodní podnikání a Evropská unie. Vnitřní trh Evropské unie a tzv. základní ekonomické svobody. Politiky a aktivity EU podporující rozvoj podnikatelského prostředí.
12. Mezinárodní podnikání prizmatem ochrany hospodářské soutěže. Veřejná podpora podniků na vnitřním trhu.
13. Podnikání v ČR a jeho podpora v mezinárodním kontextu. Podpora podnikání a proexportní politika v České republice a její zařazení do mezinárodních systémů. Institucionální podpora podnikatelských subjektů v ČR (MPO, EGAP, CzechInvest, CzechTrade, Česká exportní banka, ČMZRB, aj.).
14. Aktuální otázky mezinárodního podnikání.

Povinná literatura

GERINGER, J. M., MCNETT, J. M. and D. A. BALL. International Business. New York: MCGraw Hill, 2023. ISBN 978-1-265-04584-5.
JANATKA, František. Globální podnikání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2019. ISBN 978-80-87839-98-0 .
UBREŽIOVÁ, Iveta. Teória a prax medzinárodného manažmentu a podnikania v multikulturálnom prostredí. Ostrava: VŠB-TUO, 2021. ISBN 978-80-248-4516-6.

Doporučená literatura

JANKŮ, Martin. Evropské obchodní právo. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2022. ISBN 978-80-213-3174-7.
TOMÁŠEK, M., TÝČ, V., PETRLÍK, D. a KOL. Právo Evropské unie. Praha: Leges, 2021. ISBN 978-80-7502-491-6.
VERBEKE, Alain. International Business Strategy. Rethinking the Foundations of Global Corporate Success. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. ISBN 978-1-108-48803-7.