Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2016/2017

Média v postindustriální společnosti

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 121-0343/01
Zkratka MPS
Název předmětu česky Média v postindustriální společnosti
Název předmětu anglicky Media in postindustrial society
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra ekonomické žurnalistiky
Garant předmětu PhDr.Mgr. Vojtěch Bednář

Osnova předmětu

1. Seznámit s hlavními rysy postindustriální společnosti, které jsou relevantní z hlediska studia médií.
2. Kritická reflexe úloha médií ve společnosti.
3. Zvláštnosti struktury, působení a dopadu médií v tzv. společnosti sítí či ve společnosti s postmoderní kulturou.
4. Nové formy komunikace ve společnosti.
5. Vztah médií a politiky, médií a spotřeby, médií a vzdělání ve věku tzv. společnosti vědění.
6. Rozbor klasických kritických textů především z oblasti americké a francouzské sociologie médií.

Povinná literatura

DIETER, Prokop. Boj o média. Praha: Karolinum, 2005.
HALLIN, Daniel a Paolo MANCINI. Systém médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008.

Doporučená literatura

BELL, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderní společnosti. Praha: Prostor, 2002.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
MUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Votobia, 2003.
NEGROPONTE, Nicholas. Digitální svět. Praha: Management Press, 2001.
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet – děti dospělými a dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003.