Předmět seznamuje studenty s hlavními rysy postindustriální společnosti, které jsou relevantní z hlediska studia médií.
Důraz klade na kritickou reflexi úlohy médií v tomto typu společnosti, tak jak je obsažena zejména nejnovější anglosaské literatuře. Vysvětluje zvláštnosti struktury, působení a dopadu médií v tzv. společnosti sítí či ve společnosti s postmoderní kulturou. Všímá si nových forem komunikace a pozornost věnuje diskusím, které jejich nástup doprovázejí. Pozornost je věnována rovněž vztahu médií a politiky, médií a spotřeby, médií a vzdělání ve věku tzv. společnosti vědění. Je rozebrána řada dnes již klasických kritických textů především z oblasti americké a francouzské sociologie médií. Cílem je připravit studenty na mnohdy ambivalentní působení a dopady médií v postindustriální společnosti služeb. Ve výkladu jsou kromě aspektů sociologických zohledněny též prvky ekonomické a kulturologické.
Povinná literatura
DIETER, Prokop. Boj o média. Praha: Karolinum, 2005.
HALLIN, Daniel a Paolo MANCINI. Systém médií v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008.
Doporučená literatura
BELL, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999.
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderní společnosti. Praha: Prostor, 2002.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
MUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Votobia, 2003.
NEGROPONTE, Nicholas. Digitální svět. Praha: Management Press, 2001.
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet – děti dospělými a dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003.