Rámcová osnova přednášek/Osnova předmětu:
- Manažerské kompetence a role/vymezení základních pojmů, manažerské kompetence a kompetenční modely. Sebepoznání a poznávání druhých/typologie osobnosti a její význam pro manažery, percepce a její význam, manažerské styly
Principy efektivní komunikace a porozumění důležitosti formy podání s ohledem na dosahování cílů.
- Ujasnění vlivu emocí a potřeb na komunikaci a předání informací“, a to zejména rozdíl mezi manipulativní a partnerskou komunikací
- Zvládání konfliktních situací/proces a fáze konfliktu, role manažera v konfliktních situacích, postupy při řešení konfliktů se zaměřením na emoce a potřeby včetně principů Nenásilné komunikace a Respektovat a být Respektován
- Rozhodování a řešení problémů/základní pojmy, rozhodovací proces a jeho struktura, vybrané metody a techniky rozhodovacího procesu (Occamova břitva, Ishikawův diagram, Brainstorming, Brainwriting, Analýza silového pole, Akční plán, Paretova analýza, Vícekriteriální metody rozhodování – AHP, ANP)
- Delegování úkolů a pravomocí/ základní pojmy, proces delegování, výhody a nevýhody delegování pro manažery i podřízené
- Uplatnění moci a vlivu/základní pojmy, model moci a vlivu, manipulační styly se zaměřením na vliv trestů a odměn a komunikačních stylů na pracovní výkon a atmosféru ve skupině
- Řízení pracovního výkonu a jeho hodnocení/procesní model řízení pracovního výkonu, dopad motivace na řízení pracovního výkonu, motivační strategie, nové formy práce
- Vedení lidí a koučování/základní pojmy, manažerské styly vedení lidí (Manažerská mřížka, kontinuum vedení, situační vedení, transformační, transakční a charismatický leadership, vedení lidí dle Druckera a Coveyho; manažer v roli kouče
- Vytváření a řízení týmových procesů/vymezení základních pojmů, týmové formy práce, týmové role dle Belbina, vývojové fáze týmu, Demingův kruh týmové práce
- Vedení porad/typy porad, různé typy účastníků porad a jejich charakteristika, nejčastější chyby a nedostatky porad, metody a techniky komunikace na poradách
- Manažerské kompetence a role/vymezení základních pojmů, manažerské kompetence a kompetenční modely. Sebepoznání a poznávání druhých/typologie osobnosti a její význam pro manažery, percepce a její význam, manažerské styly
Principy efektivní komunikace a porozumění důležitosti formy podání s ohledem na dosahování cílů.
- Ujasnění vlivu emocí a potřeb na komunikaci a předání informací“, a to zejména rozdíl mezi manipulativní a partnerskou komunikací
- Zvládání konfliktních situací/proces a fáze konfliktu, role manažera v konfliktních situacích, postupy při řešení konfliktů se zaměřením na emoce a potřeby včetně principů Nenásilné komunikace a Respektovat a být Respektován
- Rozhodování a řešení problémů/základní pojmy, rozhodovací proces a jeho struktura, vybrané metody a techniky rozhodovacího procesu (Occamova břitva, Ishikawův diagram, Brainstorming, Brainwriting, Analýza silového pole, Akční plán, Paretova analýza, Vícekriteriální metody rozhodování – AHP, ANP)
- Delegování úkolů a pravomocí/ základní pojmy, proces delegování, výhody a nevýhody delegování pro manažery i podřízené
- Uplatnění moci a vlivu/základní pojmy, model moci a vlivu, manipulační styly se zaměřením na vliv trestů a odměn a komunikačních stylů na pracovní výkon a atmosféru ve skupině
- Řízení pracovního výkonu a jeho hodnocení/procesní model řízení pracovního výkonu, dopad motivace na řízení pracovního výkonu, motivační strategie, nové formy práce
- Vedení lidí a koučování/základní pojmy, manažerské styly vedení lidí (Manažerská mřížka, kontinuum vedení, situační vedení, transformační, transakční a charismatický leadership, vedení lidí dle Druckera a Coveyho; manažer v roli kouče
- Vytváření a řízení týmových procesů/vymezení základních pojmů, týmové formy práce, týmové role dle Belbina, vývojové fáze týmu, Demingův kruh týmové práce
- Vedení porad/typy porad, různé typy účastníků porad a jejich charakteristika, nejčastější chyby a nedostatky porad, metody a techniky komunikace na poradách