Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Estetika

Anotace

Cílem kurzu je seznámit účastníky se základní metodou estetického výzkumu (analytická estetika) a základními teoretickými koncepty estetiky (umění, kýč, falzum, estetická hodnota, dílo, originalita, autor, vkus), jejichž aplikace bude nacvičována a testována na konkrétním materiálu, resp. případových studií z oblasti světa umění (výtvarné umění, fotografie, audiovizuální tvorba) a mimouměleckého estetična (estetika spotřebních výrobků). Cílem semináře je naučit studenty kriticky reflektovat tvůrčí praxi a naučit se přemýšlet o otázkách estetické hodnoty a dopadu umělecké tvorby v širších ekonomických, etických a společenských souvislostech.

Povinná literatura

Hume, D. „O normě vkusu“. Aluze 5, č. 2, 2002, 82–91.
Lindstrom, Martin. Brand Sense: Build Powerful Brands through Touch, Taste, Smell, Sight, and Sound. New York: Free Press, 2005.
Sibley, F. „Esteticke pojmy“. In Vlastimil Zuska (ed.): Uměni, krasa, šeredno. Praha: Karolinum 2003, s. 23–48.

Doporučená literatura

Zahrádka, P. Estetika spotřební kultury. In: Pavel Zahrádka (ed.): Spotřební kultura: Historie, teorie a výzkum. Praha: Academia 2014, 337–364.
Zuska, V. Estetika - úvod do současnosti tradiční disciplíny. Triton, 2001.
Beranová, V. Průvodce po světě současné estetiky. Monument, 2018.


Jazyk výuky čeština
Kód 330-7018
Zkratka ES
Název předmětu česky Estetika
Název předmětu anglicky Aesthetics
Garantující katedra Katedra aplikované mechaniky
Garant předmětu doc. Mgr. Pavel, Zahrádka, Ph.D. MBA M.S.c