Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2009/2010

Základy počítačové grafiky

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 456-0529/01
Zkratka ZPG
Název předmětu česky Základy počítačové grafiky
Název předmětu anglicky Principles of Computer Graphics
Kreditů 8
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu Dr.RNDr. Arnošt Šarman

Osnova předmětu

Přednášky:
Úvod. Úloha počítačové grafiky, pseudografika, semigrafika. Technické prostředky počítačové grafiky. Vstupní a výstupní periferie. Rastrová a vektorová grafika.
Matematika v počítačové grafice. Homogenní souřadnice. Rovnice lineárních objektů - bod, přímka, úsečka, křivka, rovina, plocha. Transformace objektů - posun, rotace. Zobrazení - kosoúhlé promítání, axonometrie, perspektiva.
Křivky a plochy v počítačové grafice. Parametrické vyjádření křivek a ploch. Interpolační křivky. Prostorové křivky. Newtonův interpolační polynom. Hermitova interpolace. Fergusonovy křivky. Interpolace po obloucích. Spline funkce. Spline křivky. Bezierovy křivky.
Plochy v počítačové grafice. Lineární, bikubická plocha. Coonsova bilineární plocha.
Barvy a barevné systémy v počítačové grafice. RGB, CMY, CMYK.
Odstraňování neviditelných hran a ploch. Stínování těles. Osvětlení scény.
Realistické zobrazení scény. (Rendering). Textury.
Základy počítačové animace. Konveční animace. Kreslení obrázků.
Fraktály v počítačové grafice.
Grafický systém Autocad. Kresba, editace, bloky, hladiny, kóty. 3D. Modelování, rendering.
Aplikační programové vybavení pro grafiku. Grafika pro VTV. Manažérská grafika.
Grafické editory. Grafické systémy (profesní).


Projekty:
Dva projekty, první ve 2D. Druhý projekt ve 3D.

Počítačové laboratoře:
Úlohy zaměřené na počítačovou grafiku.
Základní algoritmy
Transformace
Křivky

Plochy
Osvětlení a stínování

Povinná literatura

A.Šarman: Sylaby přednášek Základy počítačové grafiky

Doporučená literatura

J. Žára, B. Beneš, J. Sochor, P. Felkel:Moderní počítačová grafika (2. vydání),Computer Press, 2005, ISBN 80-251-0454-0
J. Sochor, J. Žára: Algoritmy počítačové grafiky. Skripta ČVUT Praha 1993.
D. Martišek, Matematické principy grafických systémů, Littera, 2002