Přednášky:
Standardní zobrazovací řetězec: Afinní a projektivní transformace a jejich maticová reprezentace. Transformační matice pro elementární transformace. Odvození transformačních matic pro různé způsoby zobrazení. Výpočet osvětlení. Phongův model osvětlení. Gouraudovo a Phongovo stínování. Ořezání částí objektů ležících mimo zorné pole. Rasterizace. Výpočet viditelnosti metodou z-buffer. Nanášení textury.
Fotorealistické metody zobrazování: Metoda sledování paprsku (ray tracing). Metody snižování výpočetní náročnosti. Realizace speciálních efektů. Radiositní metoda. Výpočet tzv. form faktorů. Kombinace metody sledování paprsku a metody radiositní. BSDF funkce a renderovací rovnice. Metoda fotonových map. Zobrazovací metody založené na vlnovém přístupu.
Základy modelování těles: Hraniční model tělesa a jeho implementace. Eulerovy operátory. Zobrazení tělesa reprezentovaného pomocí hranice a realizace booleovských operací. CSG model a jeho implementace. Zobrazování těles reprezentovaných CSG modelem. Jiné metody modelování těles: Výčet prostoru. Oktantový strom. BSP strom. Modelování přírodních a člověkem vytvořených objektů. Úrovně podrobnosti.
Úvod do standardu OpenGL: Koncepce standardu. Kresba grafických objektů a nastavení atributů. Display list. Modelovací a zobrazovací transformace. Kompozice transformací. Osvětlení. Definice materiálových vlastností. Nanášení textury. Kreslení křivek a ploch. Výběr nakreslených objektů.
Projekty:
Projekt: Implementace programu řešícího problém vybraný z následujících okruhů: zobrazovací řetězec, sledování paprsku, radiositní metoda. Téma je stanoveno vyučujícím. Eventuální návrhy posluchačů je nutno předem konzultovat.
Počítačové laboratoře:
Konzultrace k projektu.
Programování v OpenGL.
Ukázky systémů pro fotorealistické zobrazování.
Objemové modelování.
Standardní zobrazovací řetězec: Afinní a projektivní transformace a jejich maticová reprezentace. Transformační matice pro elementární transformace. Odvození transformačních matic pro různé způsoby zobrazení. Výpočet osvětlení. Phongův model osvětlení. Gouraudovo a Phongovo stínování. Ořezání částí objektů ležících mimo zorné pole. Rasterizace. Výpočet viditelnosti metodou z-buffer. Nanášení textury.
Fotorealistické metody zobrazování: Metoda sledování paprsku (ray tracing). Metody snižování výpočetní náročnosti. Realizace speciálních efektů. Radiositní metoda. Výpočet tzv. form faktorů. Kombinace metody sledování paprsku a metody radiositní. BSDF funkce a renderovací rovnice. Metoda fotonových map. Zobrazovací metody založené na vlnovém přístupu.
Základy modelování těles: Hraniční model tělesa a jeho implementace. Eulerovy operátory. Zobrazení tělesa reprezentovaného pomocí hranice a realizace booleovských operací. CSG model a jeho implementace. Zobrazování těles reprezentovaných CSG modelem. Jiné metody modelování těles: Výčet prostoru. Oktantový strom. BSP strom. Modelování přírodních a člověkem vytvořených objektů. Úrovně podrobnosti.
Úvod do standardu OpenGL: Koncepce standardu. Kresba grafických objektů a nastavení atributů. Display list. Modelovací a zobrazovací transformace. Kompozice transformací. Osvětlení. Definice materiálových vlastností. Nanášení textury. Kreslení křivek a ploch. Výběr nakreslených objektů.
Projekty:
Projekt: Implementace programu řešícího problém vybraný z následujících okruhů: zobrazovací řetězec, sledování paprsku, radiositní metoda. Téma je stanoveno vyučujícím. Eventuální návrhy posluchačů je nutno předem konzultovat.
Počítačové laboratoře:
Konzultrace k projektu.
Programování v OpenGL.
Ukázky systémů pro fotorealistické zobrazování.
Objemové modelování.