Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2014/2015

Počítačová grafika I

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 460-4012/01
Zkratka PG I
Název předmětu česky Počítačová grafika I
Název předmětu anglicky Computer Graphics I
Kreditů 6
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu doc. Dr. Ing. Eduard Sojka

Osnova předmětu

Přednášky:

Standardní zobrazovací řetězec: Afinní a projektivní transformace a jejich maticová reprezentace. Transformační matice pro elementární transformace. Odvození transformačních matic pro různé způsoby zobrazení. Výpočet osvětlení. Phongův model osvětlení. Gouraudovo a Phongovo stínování. Ořezání částí objektů ležících mimo zorné pole. Rasterizace. Výpočet viditelnosti metodou z-buffer. Nanášení textury.

Fotorealistické metody zobrazování: Metoda sledování paprsku (ray tracing). Metody snižování výpočetní náročnosti. Realizace speciálních efektů. Radiositní metoda. Výpočet tzv. form faktorů. Kombinace metody sledování paprsku a metody radiositní. BSDF funkce a renderovací rovnice. Metoda fotonových map. Zobrazovací metody založené na vlnovém přístupu.

Základy modelování těles: Hraniční model tělesa a jeho implementace. Eulerovy operátory. Zobrazení tělesa reprezentovaného pomocí hranice a realizace booleovských operací. CSG model a jeho implementace. Zobrazování těles reprezentovaných CSG modelem. Jiné metody modelování těles: Výčet prostoru. Oktantový strom. BSP strom. Modelování přírodních a člověkem vytvořených objektů. Úrovně podrobnosti.

Úvod do standardu OpenGL: Koncepce standardu. Kresba grafických objektů a nastavení atributů. Display list. Modelovací a zobrazovací transformace. Kompozice transformací. Osvětlení. Definice materiálových vlastností. Nanášení textury. Kreslení křivek a ploch. Výběr nakreslených objektů.


Projekty:
Projekt: Implementace programu řešícího problém vybraný z následujících okruhů: zobrazovací řetězec, sledování paprsku, radiositní metoda. Téma je stanoveno vyučujícím. Eventuální návrhy posluchačů je nutno předem konzultovat.


Počítačové laboratoře:
Konzultrace k projektu.
Programování v OpenGL.
Ukázky systémů pro fotorealistické zobrazování.
Objemové modelování.

Povinná literatura

E. Sojka, Počítačová grafika II: metody a nástroje pro zobrazování 3D scén, VŠB-TU Ostrava, 2003 (ISBN 80-248-0293-7 ).

Doporučená literatura

Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, Third Edition (Hardcover), AK Peters; 3 edition (July 31, 2008), 1045 pages, ISBN-10: 1568814240 , ISBN-13: 978-1568814247.

A.H. Watt, 3D Computer Graphics (3rd Edition), Addison Wesley, 1999, (ISBN: 0201398559).
D.Shreiner, M.Woo, J.Neider, T.Davis, OpenGL Architecture Review Board, OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, version 2.1, Addison-Wesley, 2006.

J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice in C (2nd Edition), Addison-Wesley Professional, 1995 (ISBN 0201848406).