Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Algoritmizace geometrických úloh

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky angličtina
Kód 460-4038/02
Zkratka AGU
Název předmětu česky Algoritmizace geometrických úloh
Název předmětu anglicky Algorithmisation of Geometrical Problems
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu doc. Dr. Ing. Eduard Sojka

Osnova předmětu

Přednášky:
1. Složitost problému a složitost algoritmu. Složitost nejhoršího případu, střední složitost. Modely výpočtu. RAM, algebraický rozhodovací strom.
2. Odhad dolní meze časové složitosti v nejhorším případě pomocí transformace na úlohu lokalizace bodu v En. Odhad dolní meze časové složitosti pomocí transformace mezi problémy.
3. Datové struktury pro práci s body ve vícerozměrných prostorech (k-d stromy, kvadrantové a oktantové stromy, BSP stromy, intervalové stromy, rozsahové stromy).
4. Základní techniky konstruování efektivních algoritmů: Metoda "zametání roviny", metoda "rozděl a panuj", metoda "prohledávání a vylučování", "randomizované" algoritmy.
5. Problém lokalizace bodu. Stanovení vzájemné polohy bodu a jednoduchého polygonu. Stanovení polohy bodu v planární mapě. Aplikace.
6. Konvexní obal. Algoritmy určení konvexního obalu v dvojrozměrném prostoru.
7. Konvexní obal ve vícerozměrných prostorech. Aplikace konvexního obalu.
8. Problémy vzdálenosti a blízkosti. Nalezení nejbližších sousedů v E2 a v En.
9. Voronoiův diagram. Výpočet Voronoiova diagramu. Aplikace Voronoiova diagramu k řešení úloh blízkosti.
10. Triangulace. Deloneho triangulace a její vlastnosti. Algoritmy výpočtu Deloneho triangulace. Triangulace jednoduchého polygonu.
11. Protínání. Nalezení průsečíků množiny úseček v E2. Nalezení průniku dvou polygonů.
12. Graf viditelnosti. Výpočet grafu viditelnosti pro rovinnou úlohu. Aplikace.
13. K aplikaci úloh probraných v předmětu: Plánování dráhy mobilního robota.
14. Aplikace modelování terénu v geografických systémech.

Cvičení (PC učebna):
Ve cvičení posluchači navrhují algoritmy řešící zadané úlohy, formou diskuse svá řešení obhajují, vyhodnocují jejich časovou a paměťovou složitost.
1. Transformace mezi úlohami a odhad dolní meze časové složitosti.
2. Vyhledávací stromy pro práci s body ve vícerozměrných prostorech.
3. Metoda zametání roviny a její použití.
4. Algoritmy lokalizace bodu v polygonu a planární mapě.
5. Konvexní obal v dvojrozměrném prostoru.
6. Konvexní obal ve vícerozměrných prostorech.
7. Problémy vzdálenosti a blízkosti. Nalezení nejbližších sousedů.
8. Výpočet Voronoiova diagramu a jeho aplikace.
9. Deloneho triangulace a její vlastnosti a výpočet.
10. Nalezení průniku dvou polygonů.
11. Výpočet grafu viditelnosti pro rovinnou úlohu.
12. Plánování dráhy mobilního robota.
13. Modelování terénu v geografických systémech.
14. Shrnutí a zápočet.

Povinná literatura

1. de Berg, M., van Kreveld M., Overmars, M., Schwarzkopf, O.: Computational Geometry: Algorithms and Applications (Third edition), Springer-Verlag, ISBN: 978-3-540-77973-5 , 2008.
2. Sojka, E.:, Počítačová geometrie, texty přednášek.

Doporučená literatura

1. Toth, C.D., Joseph O'Rourke, J., Goodman, J.E.: Handbook of Discrete and Computational Geometry, 3rd Edition, CRC Press, ISBN 9781498711395 , 2017.
2. Devadoss, S.L., O'Rourke, J.: Discrete and Computational Geometry, Princeton University Press, ISBN: 9780691145532 2011.
3. O'Rourke, J.: Computational Geometry in C, Cambridge University Press, ISBN 0-521-44034-3 , ISBN 0-521-44592-2 , 1994.
4. Preparata, P.F., Shamos, M.I.: Computational geometry: An Introduction, Springer, ISBN 0-387-96131-3, 1985.