Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Počítačová grafika I

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 460-4078/01
Zkratka PG I
Název předmětu česky Počítačová grafika I
Název předmětu anglicky Computer Graphics I
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu Ing. Tomáš Fabián, Ph.D.

Subject syllabus

Přednášky:

- Fyzikální a matematické základy syntézy obrazu (světlo, radiometrické a fotometrické veličiny, barevné systémy).
- Model kamery, hloubka ostrosti, afinní prostory a transformace, maticový zápis, změna báze, přechody mezi souřadnými systémy.
- Metoda sledování paprsku (Ray Tracing), výpočet průsečíků těles s paprskem.
- Základní typy materiálů, modely odrazu světla, textury, BRDF.
- Mikroploškové modely (Cook-Torrance, Oren-Nayar), obecné BxDF.
- Vícenásobné vzorkování a anti-aliasing, gamma korekce.
- Urychlovací metody, akcelerační datové struktury a paralelizace.
- Zobrazovací rovnice (Kajiya) a její řešení pomocí metod Monte Carlo.
- Metoda sledování cest (Path Tracing), techniky snižování rozptylu (vzorkování po částech a podle důležitosti, ruská ruleta, next event estimation, přímé osvětlení).
- Zdroje světla (vzorkování, image based lighting)
- Obousměrné sledování cest (Bi-directional Path Tracing), metoda fotonových map.
- Spektrální trasování, mapování tónů.
- Další metody fotorealistického zobrazování scén.
- Další metody modelování a zobrazování těles (hraniční modely, CSG, distance function).


Cvičení na počítačové učebně:

- Načítání a reprezentace dat, podpůrné knihovny (např. Embree, OptiX).
- Implementace jednoduché kamery.
- Základní ray casting (A. Appel).
- Implementace difuzních materiálů a Phongova osvětlovacího modelu.
- Rozšíření materiálů o kovové povrchy (reflexe) a dielektrické materiály (refrakce a útlum), Whittedův rekurzivní ray tracing.
- Supersampling, gama korekce.
- Akcelerace výpočtu.
- Základní path tracing.
- Urychlování konvergence, implementace vybraných BRDF.
- Vzorkování zdrojů světla.
- Úprava grafického výstupu ray traceru (tone mapping).

Na cvičeních se řeší konkrétní úlohy z probrané oblasti. Implementačním jazykem je C++.

Literature

[1] Pharr, M., Jakob, W., Humphreys, G.: Physically Based Rendering, Third Edition: From Theory to Implementation, Morgan Kaufmann, 2016, 1266 pages, ISBN 978-0128006450 .
[2] Sojka, E.: Počítačová grafika II: metody a nástroje pro zobrazování 3D scén, VŠB-TU Ostrava, 2003 (ISBN 80-248-0293-7 ).
[3] Sojka, E., Němec, M., Fabián, T.: Matematické základy počítačové grafiky, VŠB-TU Ostrava, 2011.

Advised literature

[1] Shirley, P., Morley, R. K.: Realistic Ray Tracing, Second Edition, AK Peters, 2003, 235 pages, ISBN 978-1568814612 .
[2] Akenine-Moller, T., Haines, E., Hoffman, N.: Real-Time Rendering, Third Edition, AK Peters, 2008, 1045 pages, ISBN 978-1568814247.
[3] Dutré, P.: Global Illumination Compendium, 2003, 68 pages.
[4] Ryer, A. D.: The Light Measurement Handbook, 1997, 64 pages.