Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Umělá inteligence ve hrách

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky angličtina
Kód 460-4152/02
Zkratka UIH
Název předmětu česky Umělá inteligence ve hrách
Název předmětu anglicky Artificial Intelligence in Games
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra informatiky
Garant předmětu doc. Ing. Lenka Skanderová, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Deskové hry (2 přednášky)
- Základy teorie her
- Algoritmus Minmax
- Alpha-beta search
- Monte Carlo Tree Search

2. Pohyb postav po herní ploše (2 přednášky)
- Řízené chování
- Kinematický pohyb a využívané algoritmy
- Herní fyzika
- Koordinovaný pohyb

3. Hledání cesty (2 přednášky)
- Prohledávání do šířky a do hloubky
- Dijkstrův algoritmus a jeho souvislost s hledáním cesty v herní ploše
- Algoritmus A* a jeho varianty (Iterative Deepening A*), SMA* (Simplified Memory-Bounded A*)
- Hierarchické hledání cesty (rozdělení herní plochy do clusterů, pohyb mezi clustery)
- Multi-agentní hledání cesty
- Záplavový algoritmus (flood fill algorithm)

4. Rozhodování (2 přednášky)
- Struktury prostorových dat pro (rychlejší) kolizní výpočty – multi-resolution maps
- Rozhodovací stromy – ID3, C4.5 CART (klasifikační a regresní stromy), CHAID (Chi-square automatic interaction detection)
- Konečné automaty
- Fuzzy logika

5. Taktická a strategická umělá inteligence (3 přednášky)
- Taktika trasových bodů (waypoint tactics) – mapy vlivů (influence maps)
- Taktická analýza – map flooding, konvoluční filtry, Gaussian blur
- Taktické hledání cesty – structuring multi-tier AI
- Koordinované akce

6. Učení (2 přednášky)
- Základní přístupy – N-gramy, string matching
- Modifikace parametrů
- Predikce akce
- Reinforcement learning

Povinná literatura

[1] Millington, Ian, and John Funge. Artificial intelligence for games. CRC Press, 2018.

Doporučená literatura

[1] Yannakakis, Georgios N., and Julian Togelius. Artificial intelligence and games. Springer, 2018.

[2] Buckland, Mat. Programming Game AI by Example. Wordware Publishing, Inc., 2005