Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2017/2018

Základy managementu

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 545-0067/01
Zkratka ZMNG
Název předmětu česky Základy managementu
Název předmětu anglicky Essentials of Management
Kreditů 5
Garantující katedra Katedra ekonomiky a systémů řízení
Garant předmětu doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Definování základních pojmů managementu, charakteristika manažerské práce, manažerské vlastnosti, dovednosti.
2. Firemní etika a firemní kultura.
3. Systémový přístup k managementu
4. Pracovní porada a zásady jejího vedení
5. Stručný historický vývoj managementu. Charakteristika a představitelé jednotlivých manažerských směrů.
6. Manažerská funkce plánování: definice, charakteristika jednotlivých typů plánů, postup plánování. Management podle cílů (MBO).
7. Strategické plánování a řízení. Definice pojmů firemní vize a poslání firmy, proces strategického plánování.
8. Vybrané druhy strategických analýz (SWOT analýza, Porterův model, analýza PEST), základní typy strategií a strategické alternativy.
9. Manažerská funkce rozhodování: definice, riziko, časový rozklad rozhodovacího procesu, rozhodování ve skupině, rozhodovací metody.
10. Manažerská funkce organizování: definice, postup organizování, základní typy organizačních struktur – výhody x nevýhody, centralizace a decentralizace řízení, rozpětí řízení, koordinace, organizačně právní formy podniku.
11. Manažerská funkce personalistika: definice, základní činnosti personálních útvarů (např. výběr, hodnocení odměňování pracovníků).
12. Manažerská funkce vedení: definice, základní vlivy na výkon pracovníka, motivace a motivační teorie, motivační faktory, význam pracovních skupin a faktory ovlivňujících jejich výkonost a efektivitu, vývojové fázé týmu.
13. Manažerská funkce kontrola:definice, klasifikace kontrolních procesů, doporučení k provádění kontrolní činnosti, tendence rozvoje kontrolní činnosti.
14. Komunikační a prezentační dovednosti manažera.

Povinná literatura

MOHELSKÁ, H., PITRA, Z. Manažerské metody. 1. vydání. Praha : Professional Publishing, 2013. s 343. ISBN 978-80- 7431-092-8.
VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management: Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 316 s. ISBN 80-7261-041-4.
VANĚK, M. Management v hospodářské praxi : pracovní sešit. 1. vydání. Ostrava : VŠB – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA, 2006. s. 114. ISBN 80-248-1149-9 .

Doporučená literatura

DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 1. vydání. Praha: Management Press, 2002. 300 s. ISBN 80-7261-066-X.
ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2003. 120 s. ISBN 80-247-0633-4.