Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Ukončeno v akademickém roce 2015/2016

Strategický management

Typ studia navazující magisterské
Jazyk výuky čeština
Kód 634-0802/01
Zkratka SM
Název předmětu česky Strategický management
Název předmětu anglicky Strategic Management
Kreditů 6
Garantující katedra Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu
Garant předmětu prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D.

Osnova předmětu

- Definice strategie – strategie jako plán, zamášlená vs vynucená strategie, strategie jako malý počet kreativních nápadů.
- Podstata strategického managementu – definování strategického managementu jako procesu realizovaného vedením podniku, dva základní přístupy ke strategickému managementu, činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristiky současného strategického řízení.
- Poslání podniku – vymezení poslání, jeho význam, forma poslání, praktické problémy.
- Strategické cíle organizace – vymezení strategických cílů, vlastnosti cílů, zajištění nekonfliktnosti cílů na jednotlivých úrovních řízení, hlavní kategorie cílů, preference cílů v jednotlivých podnicích.
- Analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, rozdíl mezi makrookolím a konkurenčním okolím, výčet metod využívaných k analýze okolí.
- PEST analýza – hlavní faktory okolí politického a legislativního, ekonomického, sociálního a kulturního, technologického a jejich vliv na podnik.
- Model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil, tj. na konkurenční rivalitu, hrozbu vstupu nových firem, hrozbu substitutů, sílu kupujících a sílu dodavatelů.
- Analýza životního cyklu oboru – fáze a charakteristika jednotlivých fází životního cyklu oboru, způsoby stanovení fáze životního cyklu oboru.
- Analýza konkurenčních skupin – vymezení konkurenčních skupin, hlavní charakteristiky pro jejich určení, postup vytvoření mapy konkurenčních skupin.
- Scénáře budoucího vývoje okolí podniku – vymezení scénářů budoucího vývoje okolí, důvody jejich vytváření, postup vytvoření scénářů, typy scénářů.
- Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl analýzy vnitřního potenciálu podniku, metody analýzy vnitřního potenciálu podniku, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace.
- Analýza klíčových kompetencí – vymezení klíčových kompetencí, srovnání auditu zdrojů a analýzy klíčových kompetencí, cíl a postup realizace uvedené analýzy.
- Analýza hodnototvorného řetězce – vymezení hodnototvorného řetězce, cíl realizace analýzy hodnototvorného řetězce, hodnototvorné činnosti.
- Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl a postup realizace benchmarkingu.
- SWOT analýza – cíl realizace SWOT analýzy, vymezení příležitostí, hrozeb, předností a nedostatků, postup realizace SWOT analýzy, určení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie.
- Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahová náplň strategií na jednotlivých úrovních.
- Obecné strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivního postoje, formy růstu.
- Základní strategie na úrovni podniku – charakteristika koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složené diverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace.
- Strategie nadnárodních společností – typy strategií využívaných nadnárodními společnostmi, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody.
- Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – cíl analýzy portfolia podniku, matice BCG a její charakteristika, vymezení jednotlivých skupin oborů, strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.
- Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech, strategie diferenciace a strategie soustředění.
- Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategie vhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/pokles.
- Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumu a vývoje.
- Hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti, proveditelnosti a přijatelnosti.
- Finančněekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie.
- Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu – oblasti aplikace vícekriteriálního rozhodování ve strategickém řízení, postup aplikace metod vícekriteriálního rozhodování, metody pro stanovení významnosti kritérií a preferenčního uspořádání variant.
- Realizace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejich charakteristika.
- Strategická kontrola – srovnání „klasické“ a strategické kontroly, základní formy strategické kontroly a jejich charakteristika.

Povinná literatura

1. Johnson, G.; Scholes, K. Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press, 2000.
2. Dedouchová, M. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck, 2001.

Doporučená literatura

1. Sedláčková, H.; Buchta, K. Strategická analýza. Praha: C. H. Beck, 2006.
2. Keřkovský, M.; Vykypěl, O. Strategické řízení – teorie pro praxi. Praha: C. H.
Beck, 2006.