Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Management kvality

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-2014/01
Zkratka MK
Název předmětu česky Management kvality
Název předmětu anglicky Quality Management
Kreditů 4
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu Ing. David Vykydal, Ph.D.

Osnova předmětu

1. Úvod do problematiky managementu kvality, základní definice pojmů
2. Základní principy, koncepce a přístupy managementu kvality.
3. Požadavky a doporučení souboru norem ISO ř. 9000 na systémy managementu kvality.
4. Základní procesy managementu kvality.
5. Management kvality v etapách návrhu a vývoje. Základní metody a nástroje plánování kvality.
5. Procesy managementu kvality v nakupování.
6. Procesy managementu kvality v realizaci produktů.
7. Ekonomické aspekty managementu kvality. Výdaje vztahující se ke kvalitě a možnosti jejich měření.
8. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly - význam a funkce. Řízení neshodných produktů.
9. Lidský faktor v managementu kvality.
10. Základy auditování systémů managementu kvality.
11. Metodologie zlepšování. Základní metody a nástroje zlepšování kvality.
12. Přístupy EU k zabezpečování kvality a posuzování shody výrobků.
13. Rozvojové trendy v managementu jakosti, integrace systémů managementu.

E-learning

[1] NENADÁL, J. a kol. Managementu kvality. Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2022.
[2] PLURA, J. Analýza způsobilosti procesů. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015.
[3] NOSKIEVIČOVÁ, D. Speciální statistické metody – nekonvenční regulační diagramy. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015.
[4] NENADÁL, J.: Systémy managementu jakosti II. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008.
[5] NOSKIEVIČOVÁ, D.: Základní statistické metody managementu jakosti. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008.
[6] PLURA, J.: Plánování jakosti. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008.

Povinná literatura

NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-726-1561-2.
NENADÁL, J. a kol. Managementu kvality. Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2022.
HNÁTEK, J. Komentované vydání normy ČSN EN ISO 9001:2016 Systémy managementu kvality - Požadavky.
DeFEO,J.A. Juran's Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence. New York: McGraw Hill. 2023. ISBN 978-1265821654 raha: Česká společnost pro jakost, 2016. ISBN 978-80-02-02642-6.

Doporučená literatura

NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit?. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-426-4.
VYKYDAL, D., TYLEČKOVÁ, E. Pokročilé systémy managementu kvality (vybrané kapitoly). Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2024.
BLECHARZ, P. Řízení a zlepšování kvality. Praha: Ekopress, 2023. ISBN 978-80-8786-583-5.
LUTHRA, S., GARG, D., AGARWAL, A. and MANGLA, S. K. Total quality management (TQM): principles, methods, and applications. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2021. ISBN 978-0-367-51283-5.