Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Management kvality

Typ studia bakalářské
Jazyk výuky čeština
Kód 639-2017/03
Zkratka MK
Název předmětu česky Management kvality
Název předmětu anglicky Quality Management
Kreditů 3
Garantující katedra Katedra managementu kvality
Garant předmětu Ing. David Vykydal, Ph.D.

Osnova předmětu

Přednášky:
1. Úvod do problematiky integrovaných systémů řízení (kvalita, environment, apod.), základní definice pojmů.
2. Základní principy, koncepce a přístupy managementu kvality.
3. Normativní základna systémů managementu kvality (normy ISO řady 9000), struktura norem, vybrané požadavky a doporučení.
4. Normativní základna systémů enviromentálního managementu (normy ISO řady 14000), struktura morem, vybrané požadavky a doporučení.
5. Přístupy EU k zabezpečování kvality a posuzování shody výrobků, nařízení Evropské unie REACH.
6. Řízení dokumentace – administrativní zajištění systémů managementu.
7. Základní procesy managementu kvality.
8. Management v etapách návrhu a vývoje. Základní metody a nástroje plánování kvality.
9. Procesy managementu v realizaci produktů – řízení výroby a souvisejících procesů.
10. Ekonomické aspekty managementu kvality. Výdaje vztahující se ke kvalitě a možnosti jejich měření.
11. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly - význam a funkce. Řízení neshodných produktů.
12. Základy auditování integrovaných systémů managementu (SMK a EMS).
13. Metodologie zlepšování. Základní metody a nástroje neustálého zlepšování.
14. Rozvojové trendy v managementu kvality, integrace systémů managementu.

Cvičení:
Cvičení tohoto předmětu budou zaměřena zejména na osvojení si přístupů k praktické aplikaci vybraných oblastí (zásad, principů, metod a nástrojů) managementu kvality, např.:
1. Základní metody a nástroje managementu kvality (Historgram, Paretův diagram, Regulační diagram, Vývojový diagram, Kontrolní tabulky, Ishikawův diagram, Bodový diagram).
2. Další vybrané nástroje managementu kvality (QFD, FMEA, Hodnocení způsobilosti procesů, Statistická regulace procesů, Síťový graf, apod.).
3. Procesní přístup (řízení) v managementu kvality a environmentálním managementu.
4. Uplatňování zpětné vazby v systémech managementu (spokojenost a loajalita zákazníků).
5. Postupy řízení dokumentů a záznamů.
6. Ověřování shody (kontrola) a řízení neshody.
7. Zápočtový test - test ověření znalostí.

Povinná literatura

NENADÁL, Jaroslav. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-726-1561-2.
DEFOE, J.A. Juran's Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence. Seventh Edition 7th Edition. Columbus: McGraw-Hill Education, 2016. ISBN 978-1259643613 .
ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality - Požadavky. Praha: ÚNMZ, 2016.
NENADÁL, J., VYKYDAL, D., KLAPUT, P. a E. TYLEČKOVÁ. Management kvality. Studijní opory. 2022

Doporučená literatura

NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0.
PYZDEK, T. a P.A. KELLER. The handbook for quality management: a complete guide to operational excellence. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, 2013. ISBN 978-0-07-179924-9.
DENTCH, M.P. The ISO 9001:2015 implementation handbook: using the process approach to build a quality management system [CD-ROM]. Milwaukee: ASQ Quality Press, 2017. ISBN 978-0-87389-938-3.
ČSN EN ISO 9004 Řízení udržitelného úspěchu organizace - Přístup managementu kvality. Praha: ÚNMZ, 2010.