Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Pedagogika obecná a srovnávací 1

Anotace

1. Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost.
2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky.
3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému.
4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot.
5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ, Vyhláškou 317/2005, respektive 412/2006, Zákonem 561, 563/2004 apod.
6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe.
7. Osobnost žáka, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, žák s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie.
8. Edukační prostředí – rodina, škola, instituce ústavní výchovy jako primární výchovné prostředí.
9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy.
10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace).
11. Rámcový a školní vzdělávací program, teorie, tvorba a aplikace v praxi.
12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace.
13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích, reformní a alternativní školství, inovace ve výchově a vzdělávání.
14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb.
15. Hodnota vzdělání ve společnosti.

Povinná literatura

1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
2. BLÍŽKOVSKÝ, B. – KUČEROVÁ, S. – KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9 .
3. Kol. autorů. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
4. Kol. autorů. Pedagogika I. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-066-9.
5. Kol. autorů. Pedagogika III. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-101-0.
6. Kol. autorů. Školská reforma [online]. [cit. 2008-06-08]. Dostupný z WWW: <http://www.msmt.cz/skolskareforma> ISBN neuvedeno.
7. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 .
8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
9. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2 .
10. URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : PdF TU v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2.
11. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.

Doporučená literatura

12. VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání.Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
13. VOJTĚCH, J.; CHAMOUTOVÁ, D. Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků ve středním a vyšším vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se situací v Evropské unii – 2007/08 [online]. [cit. 2008-06-09]. Dostupný z WWW: <http://www.nuov.cz/public/File/periodika_a_publikace/VYVOJvzděl-struktury07a.pdf> ISBN neuvedeno.


Jazyk výuky čeština
Kód 711-0719
Zkratka POS 1
Název předmětu česky Pedagogika obecná a srovnávací 1
Název předmětu anglicky Pedagogy general and comparative 1
Garantující katedra Katedra společenských věd
Garant předmětu doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.